Terveys

Urheilulääkäri tyrmää 5 yleistä uskomusta – ”Ei minkäänlaista terveyshyötyä”

Julkaistu:

Me Naiset
Urheilulääkäri Pippa Laukka kertoo uutuuskirjassaan, mitkä terveysväitteet ovat pelkkiä myyttejä. Esittelyssä niistä viisi.

1. Hiilareiden syöminen lihottaa

”Mikä tahansa lihottaa, kun sitä syö liikaa. Väärät ruokailutottumukset lihottavat yksittäistä ravintoainetta enemmän. Usein pielessä on säännöllisen ruokailurytmin ja ravinteikkaiden välipalojen puuttuminen. Tunne siitä, että erityisesti hiilarit lihottavat, tulee luultavasti siitä ilmiöstä, joka on monelle laihduttajalle tuttu: paino nousee takaisin lähtölukemiin, kun alkaa syödä taas hiilihydraattipitoisia ruokia. Hiilihydraatit sitovat proteiineja ja rasvaa enemmän vettä itseensä – nestettä siis kertyy kehoon. Tällä selittyvät laihduttajan saamat lisäkilot hiilihydraatin syömisen myötä. Kun laihduttaa hiilareita vähentämällä, kehosta poistuu ensin nestettä”, Pippa Laukka kirjoittaa.

2. En tarvitse pitkiä yöunia

”Tarvitset, jollet ole poikkeusyksilö. Vain pari prosenttia ihmisistä säilyy parhaimmillaan nukkuessaan alle kuusi tuntia yössä. Meillä muilla tavoite on 7–8 tuntia katkeamatonta unta yössä, jotta henkinen ja fyysinen kuntomme pysyisi hyvänä. Pitkäaikainen unen puute horjuttaa koko hyvinvointia: vastustuskyky heikkenee, stressihormonia alkaa erittyä enemmän ja rasvojen ja hiilihydraattien aineenvaihdunta häiriintyy.”

3. Fitness sopii kaikille

”Ei sovi. Pitää ensin kuitenkin erottaa kilpafitness ja yleinen salilla käyminen ja terveellinen syöminen. Jos on valmiiksi negatiivinen kehonkuva, syömishäiriötausta, perfektionistinen luonne tai itsetunto-ongelmia, voi kilpafitness olla vaarallinen laji. Laji voi johtaa myös kuukautiskierron häiriöihin, aineenvaihdunnan sairauksiin, osteoporoosiin ja lapsettomuuteen. Kuntoilumielessä fitness sopii kaikille – kunhan sitä ei vie äärimmäisyyksiin.”

4. Punaviini on terveellistä

”Alkoholinkäytöllä ei ole minkäänlaista terveyshyötyä. Vielä 10 vuotta sitten Käypä hoito -suosituksessa ohjeistettiin, että kohtuullinen käyttö vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä aikuistyypin diabetesta ja dementiaa. Uusimmat kansainväliset tutkimukset osoittavat nämä virheellisiksi oletuksiksi.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

5. Ilman nälkää ei voi laihtua

”Kyllä voi. Ilman nälkää voi laihtua, kun syö säännöllisesti ja niin paljon kerralla, että nälkä lähtee. Yleisimpiä virheitä laihduttamisessa on se, että elimistö ajetaan säästöliekille liian pienillä ruoka- ja energiamäärillä. Tällöin elimistö pitää kaikessa viisaudessaan kiinni omistaan viimeiseen asti.”

Lähde: Pippa Laukan kirja Hyvinvoiva nainen (WSOY)

Lue myös:

Syötkö väärää vihreää? Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen paljastaa hyödyttömimmät vihannekset

Vappu Pimiä eli kuukauden ilman suolaa, sokeria, viljoja, maitoa ja alkoholia: näin se vaikutti

Peräti 90 prosenttia laihduttajista unohtaa tämän tärkeän asian

Unohda dieetit! Nämä ruokasäännöt tepsivät todistetusti

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt