Kahvi on oikea terveysjuoma – mutta tiesitkö, miten paahtoaste vaikuttaa sen ominaisuuksiin?

Julkaistu:

terveys
Kahvin nauttiminen pienentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.
Vanha uskomus kahvin epäterveellisyydestä on viimeistään nyt aika heittää romukoppaan. Kolme kupillista tavallista suodatinkahvia päivässä antaa elimistölle hyvän annoksen antioksidantteja, jotka edistävät terveyttä ja pienentävät riskiä sairastua esimerkiksi kakkostyypin diabetekseen.

Kaloriton ja keittämisen ansiosta bakteeriton kahvi on monissa maissa harvoja turvallisia juomia.

Kahvin vaikutuksesta diabetesriskiin julkaistiin laaja tutkimus vuonna 2014 Harvardin yliopistossa. Tutkimustulokset perustuvat kolmen suuren terveystutkimuksen aineistoihin ja yhteensä yli 130 000 ihmisen tietoihin Yhdysvalloissa.

Tutkimuksiin osallistuneilta kysyttiin elintavoista ja kahvinjuonnista 2–4 vuoden välein 20 vuoden ajanjaksolla. Selvitys osoitti, että diabetesriskiä voi pienentää juomalla muutaman lisäkupillisen kahvia päivittäin.


Suomessa tuttuja tuloksia

Suomessa vastaavat tutkimustulokset julkaistiin vuonna 2004.

Kahvissa on tutkittu olevan noin kahtatuhatta erilaista ainesosaa. Monet niistä ovat hyvin terveellisiä. Kansanterveystieteen emeritusprofessori Jaakko Tuomilehto nostaa esille erityisesti antioksidantit.

– Tarvitsemme niitä suojautuaksemme viruksia ja muita taudinaiheuttajia vastaan. Kahvi on suurin antioksidanttien lähde eurooppalaisille ja etenkin pohjoismaalaisille, jotka juovat paljon kahvia. Antioksidanttipillerit ovat hippunen meressä verrattuna kahvin sisältämiin määriin, hän vertaa.

 

Kofeiiniin ei kuole, mutta oireita siitä saa.

Kahvin on todettu ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja sekä parantavan maksasolujen terveyttä. Kahvi vaikuttaa hyvällä tavalla aivojen hyvinvointiin. Se parantaa muistia, vähentää muistihäiriöitä sekä Parkinsonin ja Alzheimerin tautia.


Pannukahvi pannaan?

Kahvissa on myös mineraaleja kuten magnesiumia ja kaliumia, joita elimistö tarvitsee säännöllisesti. Tuomilehdon mukaan paras terveysvaikutus saadaan neljällä kupillisella kahvia päivässä.

Kupillinen kahvia päivässä vähentää diabetesriskiä noin kymmenellä prosentilla. Kymmenellä kupillisella päivässä riski alkaa olla 70–80 prosenttia pienempi.

– Parasta on suodatettu, vaaleapaahtoinen kahvi. Tumma paahto tuhoaa jonkin verran enemmän antioksidantteja ja vitamiineja. Nykyiset keittimet tekevät aika hyvän kahvin, Tuomilehto tietää.

 

Aikuinen sietää noin kymmenen kupillista kahvia päivittäin. Siinä alkaa olla yläraja. Ruumiin koko vaikuttaa ylärajaan.

Hän ei suosittele perinteisen pannukahvin nauttimista, paitsi jos senkin suodattaa paperin läpi vielä keittämisen jälkeen.

Voiko kahvia juoda liikaa?

Kahvin terveysvaikutuksia on tutkittu paljon. Kahvin valmistajat haluavat tietää markkinoimiensa kahvilaatujen koostumuksesta ja siksi terveyspuolelle tulee koko ajan lisää tutkittua tietoa kahvin vaikutuksista.

Voiko kahvia juoda sitten liikaa? Tuomilehdon mielestä voi.

– Liikamäärä liittyy kofeiiniin. Aikuinen sietää noin kymmenen kupillista kahvia päivittäin. Siinä alkaa olla yläraja. Ruumiin koko vaikuttaa ylärajaan. Pieni, nuori ja laiha ihminen ei voi juoda kofeiinipitoisia juomia suuria määriä kofeiinimyrkytysvaaran takia, hän selvittää.

 

Kahvi on suurin antioksidanttien lähde eurooppalaisille ja etenkin pohjoismaalaisille, jotka juovat paljon kahvia.

Liiallinen kofeiinimäärä voi aiheuttaa käsien vapinaa, närästystä, pahoinvointia, hermostuneisuutta ja ahdistusta.

– Kofeiiniin ei kuole, mutta oireita siitä saa. Jokainen oppii kokemuksen kautta tietämään kuinka monta kupillista voi juoda ennen kuin tulee vapinaa tai muita oireita.

Liiallista kahvittelua Tuomilehto ei suosittele unettomuudesta tai ahdistuneisuudesta kärsiville. Hapokas juoma ei ole suositeltavaa myöskään niille, joilla on sairauksia mahalaukussa tai suolistossa.

– Kahvi saattaa aiheuttaa unettomuutta. Pari vuotta sitten löydettiin geeni, joka määrittää kenelle kahvi aiheuttaa unihäiriöitä ja kenelle ei. Tämä on siis geneettinen ominaisuus. Kofeiinin vaikutuksen pituus on erilainen eri ihmisillä ja sen määrittää geneettinen perimä, Tuomilehto kertoo.

Alla olevalla videolla viisi vinkkiä onnistuneeseen kahvinkeittoon.


 

Ota kantaa

Montako kuppia kahvia juot päivässä?

0 4% 1–2 23% 3–4 43% 5–6 20% 7 tai enemmän 10%
Ääniä yhteensä 7413

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt