8 keinoa päästä eroon hartiakivuista – ”Jos ihmiset tekisivät näin, kenenkään hartiat eivät olisi kipeät” - Terveys - Ilta-Sanomat

8 keinoa päästä eroon hartiakivuista – ”Jos ihmiset tekisivät näin, kenenkään hartiat eivät olisi kipeät”

Julkaistu: 10.4.2017 19:00

Hartiakipu on erittäin yleinen vaiva, joka voi pahimmillaan vaikuttaa elämänlaatuun.

Terveydenhuollon erikoislääkäri Päivi Metsäniemen mukaan istumatyö on yleisin hartiakipujen aiheuttaja.

–  Epäaktiivinen elämäntapa sekä staattinen paikallaan oleminen ovat selkeästi yleisin syy hartiakivuille. Pään jatkuva kannattelu, käsien epäedullinen asento sekä huono ryhti vähentävät verenkiertoa, jolloin hartiat eivät saa hapekasta verta.

Myös fysioterapeutti Ari Alonen näkee vastaanotollaan istumatyön vaikutukset.

–  Työkulttuuri on muuttunut vähemmän aktiiviseksi. Vastapainona tälle ei ole riittävää mobilisoivaa tekemistä. Työstä aktiivinen palautuminen on vajaata, eli yhä kovin moni jättää liikunnan väliin, Alonen toteaa.

Myös fyysinen työ voi kipeyttää hartiat

Vaikka työhön liittyisi aktiivista liikkumista ja urheilutottumukset ovat kunnossa, ei hartiakivuilta kuitenkaan välttämättä välty.

–  Myös aktiivisessa työssä voi esiintyä hartiakipuja varsinkin alussa. Yksipuolisessa asennossa käsien kannattelu fyysistä voimaa vaativissa töissä voi kipeyttää hartioita, Metsäniemi kertoo.

Alonen korostaa myös nukkumisasennon merkitystä hartiakivuista kärsivillä.

–  Patjan ja tyynyn tulisi tukea ja myötäillä rangan normaalia muotoa. Itselle sopimattomat tyyny ja patja esimerkiksi kyljellään nukuttaessa eivät ehkä tue niskaa keskiasennossa. Jos on jo aamulla jumissa, kannattaa unihygieniaan kiinnittää huomiota, Alonen kertoo.

Muista tauot

Tärkeintä hartiakivun hoidossa on Metsäniemen mukaan tauottaminen.

–  Jos istuu aamulla alas ja nousee vasta illalla ylös, hartiat ovat varmasti kipeät. Samassa asennossa ei tulisi jatkuvasti olla. 25 minuutin välein tulisi nousta ylös ja pyöritellä hartioita. Jos ihmiset tekisivät näin, kenenkään hartiat eivät todennäköisesti olisi kipeät.

Myös fyysistä työtä tekevien on tärkeää huolehtia tauoista.

–  Tässä taas tarkoituksena on palautua työpäivän aikana ja välissä. Lepoa ja vastaliikettä, kuten venyttelyä vaaditaan. Hartioiden pitää antaa myös palautua, Metsäniemi sanoo.

Alonen painottaa palauttavaa liikuntaa fyysistä työtä tekevillä.

–  Pelkkä sohvalla makaaminen on huono palautumistapa. Aktiivista palautumista voi harjoittaa vaikka uinnin, pyöräilyn, kävelyn tai jumpan muodossa.

Lääkkeistä vain hetkellinen apu

Ergonomia istumatyössä on ehdottoman tärkeää.

–  Tuolin ja pöydän korkeus tulisi säätää oikeaksi. Jalkapohjien tulisi ylettyä kunnolla maahan. Lantion ei kuulu olla koukussa, vaan polvien ja lantion kulman tulisi olla 90 astetta. Käsinojien käyttö on myös erittäin suositeltavaa. Niitä käyttäessä käsien painoa ei tarvitse kannatella, vaan kädet saavat levätä neutraalissa asennossa kasinojilla. Näyttöä katsoessa ei tulisi katsoa alas tai ylös, vaan päänkin tulisi olla neutraalissa asennossa, Metsäniemi kuvailee.

Lääkkeet eivät Metsäniemen mukaan poista hartiakipujen syytä.

–  Särkylääkkeiden käyttäminen on merkki siitä, että asialle pitäisi tehdä jotain. Hartiatilanne ei lääkkeillä parane, vaan niiden vaikutus on lyhyt, eivätkä ne poista kivun syytä, eli verenkierto-ongelmia tai lihasten joustamattomuutta. Sama asia kipugeelien kanssa.

Milloin hoitoon?

Hoitoon kannattaa Metsäniemen mukaan hakeutua, jos kivut vaikuttavat arkiseen toimintaan.

–  Jos hartiakipuja on päivittäin, kannattaa hakeutua lääkäriin, josta voidaan ohjata fysioterapeutille. Mistään vakavasta ei ole yleisesti kyse. 99 prosenttia kivuista on hyvälaatuisia ja hoidettavissa olevia.

Alonen kertoo, että fysioterapia painottuu nykyään ohjaavaan toimintaan.

–  Pyrimme löytämään keinot, jolla pystymme avaamaan kehoa ja tunnistamaan ongelmia. Puutteelliset liikeradat käydään läpi, annetaan mobilisoivaa hoitoa sekä ohjataan harjoittelussa. Tavoitteena ei ole ainoastaan pehmitellä hartioita ja toivottaa tervetulleeksi jälleen vuoden kuluttua, vaan auttaa asiakasta hoitamaan tilannetta myös itse. Jos hartiakivun lähteille ei päästä, tilanne palaa todennäköisesti samanlaiseksi. Mieluummin siis huollamme ennalta ehkäisevästi kun hoidamme hetkellisesti, Alonen toteaa.

8 vinkkiä hartiakivun hoitoon

1. Pidä taukoja. Nouse 25 minuutin välein ylös ja pyörittele hartioita. Jos työsi on aktiivista, anna hartioille aikaa levätä, mutta muista myös palauttava liikunta.

2. Pidä mukanasi huivia tai paksumpaa paitaa, jos veto saa hartiasi jumiin.

3. Kokeile etätyötä, jos se on mahdollista. Kotona asentoa tulee vaihdeltua enemmän.

4. Säädä työtuoli ja -pöytä sopivaksi. Lantion sekä polvien kulman tulisi olla 90 astetta ja jalkapohjien tukevasti maassa.

5. Vaihda perinteinen hiiri näppäimistön alla olevaan rullahiireen.

6. Kiinnitä huomiota unihygieniaan. Liian pehmeä sänky ja tyyny voivat aiheuttaa hartiakipua.

7. Harrasta liikelaajuudeltaan suurta liikuntaa. Kokeile uimista, sauvakävelyä tai vaikka keppijumppaa.

8. Keskustele asiasta lääkärin tai fysioterapeutin kanssa. Apua voi saada yllättävänkin helposti.

Lähde: Terveydenhuollon erikoislääkäri Päivi Metsäniemi ja fysioterapeutti Ari Alonen

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?