11 arkista asiaa, jotka nakertavat terveyttäsi ihan huomaamatta

Yli puolet suomalaisista aikuisista on liikapainoisia tai lihavia.

Ylös, ulos ja lenkille! Vanha fraasi pitää yhä paikkansa.

7.4.2017 17:29

Keskivartalolihavuus on Helsingin yliopistollisen keskussairaalan, Hyksin lihavuustutkimusyksikön professori Aila Rissasen mukaan suurempi terveysriski kuin moni vyötärönympärystään harmitteleva osaa ajatellakaan. Suomalaisista aikuisista reilusti jo yli puolet on liikapainoisia tai lihavia.

– Painon lisääntyminen aiheuttaa kansanterveydellisesti suuria ongelmia. Lihavuus ei sinänsä ole tappavaa, mutta se aiheuttaa sairauksia ja monenmoista toimintavajetta ja kuluttaa esimerkiksi niveliä.

Erityisen huolissaan Rissanen on siitä, että aikuisten lisäksi myös nuoret pulskistuvat hyvää vauhtia. Pahimmassa tapauksessa nuorena hankitut liikakilot voivat johtaa aikuisiällä moniin terveysongelmiin.

– Liikapaino tuo tullessaan taipumuksen sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin eli esimerkiksi kakkostyypin diabetekseen. Myös rasvamaksa on lisääntynyt ihan epidemiaksi asti. Se voi johtaa vaikeampiin maksatulehduksiin ja -kirroosiin, Rissanen luettelee.

Kakkostyypin diabetes voi lyhentää elinikää ja aiheuttaa lukuisia vakaviakin sairauksia. Lisäksi liikapaino voi aiheuttaa rasvan kertymistä myös haimaan. Sisäelinten rasvoittuminen ja lihaskunnon rapistuminen ovat terveyden kannalta erityisen kohtalokas yhdistelmä.

IS listasi terveyttä nakertavat elintavat:

1. Unenpuute

Terveiden elintapojen peruspilareista uni on häiriintynyt lisääntyvästi viime aikoina. Hyvin monet suomalaiset saavat vähemmän unta kuin oikeasti tarvitsisivat.

– Nykyisin kroonisesta univajeesta kärsivät muutkin kuin pienten lasten äidit. Päivät ovat hiljalleen siirtyneet pidemmiksi iltapuolelta, mutta silti sitä noustaan aikaisin seuraavaan päivään.

Levänneenä kaikki asiat tuntuvat yksinkertaisemmilta ja hermotkin pitävät paremmin päivän haasteissa:

– Ryhtiliike unen suhteen on paikallaan. Aivojen toiminnan kannalta myöhäinen ilta ennen keskiyötä on tärkeä rauhoittaa.

2. Istuminen

– Ei se alun perin ollut meillä ihmisillä näin, että istumme koko ajan. Suuri osa ihmisistä istuu aivan liikaa. Ihminen on luotu liikkumaan.

Istuminen on tukirangalle rasittavaa ja lihaksistolle vähemmän stimuloivaa:

– Lisäksi istuminen on sillä tavalla addiktiivista, että istuessaan ei aina edes huomaa istuvansa. Onneksi toimistoissa on jo jonkin verran siirrytty seisomatyöpisteisiin.

3. Arkiliikunnan puute

– Aiemmin on todettu, että terve ihminen tarvitsee päivässä 10 000 askelta liikkumista pysyäkseen terveenä ja voidakseen hyvin. Nyt ollaan sitä mieltä, että 10 000 onkin maltillinen, se voi olla todelliseen liikunnan tarpeeseen aivan liian vähän.

– Meitä liikuttavat autot ja hissit, mutta oma lihastyö on se, joka pitää terveenä.

4. Aterioiden puuttuminen

Suomalaisten ruokailutavat ovat muuttuneet sellaisiksi, että oikeat ateriat ovat alkaneet jäädä vähiin:

– Jos niitä syödään, ne painottuvat iltaan eli eri aikaan, mihin se kovin kulutus kohdistuu. Aterioita tulisi syödä niin, että suuremmat ateriat syötäisiin päivän aikana silloin, kun fyysinen aktiivisuuskin on suurimmillaan.

Ruuan tulisi olla myös monipuolisempaa kuin nämä nykyiset sokeri- ja rasvalinjan ateriat.

 Isompina määrinä alkoholi on tietysti myrkkyä.

5. Liikaa alkoholia

Suomalaiset käyttävät alkoholia aivan liikaa. Ravitsemuksellisesti ihminen voi käyttää alkoholia vain jonkin verran lihomatta, sillä päivän aikana keho kuluttaa vain tietyn määrän kaloreita. Kaikki ylimääräinen kertyy vyötärölle.

– Nyt erityisesti iäkkäät ihmiset ovat lisänneet alkoholinkäyttöä rankasti. Vanhemmalla ihmisellä alkoholin haitat näkyvät myös siten, että se aiheuttaa herkästi ravintoainepuutteita. Isompina määrinä alkoholi on tietysti myrkkyä.

6. Medikalisaatio

Osaa lihavuuden aiheuttamista sairauksista pyritään hoitamaan lääkkein, vaikka tehokkain hoito olisi puuttua elämäntapoihin.

– Rasvamaksan hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä on pian tulossa markkinoille. On käsittämätöntä, että lääkkeillä pyritään hoitamaan sairautta, jonka paras hoito olisi elämäntapojen korjaaminen.

Sama virhe tehtiin aikoinaan myös verenpainetaudin hoidossa:

– Sitä hoidettiin ensin lääkkeillä ja vasta myöhemmin alettiin puuttua elämäntapoihin. Nyt elämäntapahoito on osa verenpainetaudin hoitoa.

1960-luvulta alkanut medikalisoituminen on alkanut hiljalleen menettää otettaan tärkeimpänä hoitomuotona:

– Elämäntapahoidon ylivertaisuudesta on nyt vankkaa näyttöä kakkostyypin diabeteksessakin.

7. Sisällä kyhjöttäminen

Ulkona oleminen on tärkeää. Ulkona liikkuessa mieliala kohenee, verenpaine ja stressi laskevat.

– Nyt on tullut uusia tutkimuksia siitä, kuinka luonnossa olevista kasveista erittyy niiden omia luonnollisia yhdisteitä, jotka on tarkoitettu torjumaan niiden omia tauteja. Yhdisteet ovat ihmisillekin tehokkaita immuunipuolustuksen tehostajia. Lisäksi ulkona tulee yleensä liikuttua kerralla enemmän kuin sisällä, tämä koskee erityisesti iäkkäämpiä.

8. Sokerilla mässäily

Osasyynä nuorten lihomiseen ovat sokeripitoiset limujuomat ja niiden halpa hinta.

– Monissa maissa niitä verotetaan kovemmin. On käsittämätöntä, että meillä kauppapolitiikka menee terveyspolitiikan ohi, sitä me tutkijat ihmettelemme.

Isojen pakkauskokojen ostaminen ja tarjoaminen on kuin psykologista pakkosyöttämistä.

– Kuka viitsii heittää pois puolet maksamastaan karkkipussista tai jättää juomatta osan limonadista?

9. Paino lisääntyy

Painon tulisi pysyä vuosi toisensa perään samoissa lukemissa.

– Seuraa säännöllisesti omia mittojasi esimerkiksi mittanauhalla, vaa’alla tai sillä, miten mahdut omiin vaatteisiisi.

10. Painon jojoilu ja kausilaihduttaminen

– Ihmisillä on vielä sen verran luolamiehen biologia, että jos on kerran lihonut, elimistö panee hanakasti laihdutuspyrkimyksiä vastaan. Jojo-ilmiö johtaa aina elimistön rasvaprosentin lisääntymiseen pitkällä aikavälillä

Kausilaihduttamisesta on tullut jonkinlainen kansanhuvi, erityisesti ennen kesää. Se on pitkällä tähtäimellä huono valinta, sillä pikalaihdutus ei ole pitkäkestoinen ratkaisu:

– Se voi olla osasyy siihen, että suomalaisten painon kehitys kulkee ylöspäin.

11. Asenne

Liikapainosta on tullut nuorten keskuudessa tavallista, eikä siitä enää välitetä.

– Riskinä on, että jos nuoren omissa piireissä ei ole tapana liikkua, paino nousee ja nousulla on taipumusta jäädä pysyväksi.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?