8 haitallista asiaa, jotka sokerin syönti tekee kehollesi - Terveys - Ilta-Sanomat

8 haitallista asiaa, jotka sokerin syönti tekee kehollesi

Liika sokerin syöminen voi vaikuttaa suuresti terveyteesi.

Liika sokeri ei ole terveydelle hyväksi.­

30.3.2017 7:11

Aikuisten sokerin saanti Suomessa on suosituksen ylärajoilla. Suositusten mukaan sokeria tulisi saada alle 10 prosenttia energiasta. Sokerisia tuotteita tulisi syödä vain satunnaisesti.

Liika sokeri voi vaikuttaa näkyvästi terveyteen. Time-lehti keräsi yhteen kahdeksan asiaa, joita sokerilla mässäily voi aiheuttaa.

1. Aivosi kärsivät

Fruktoosi, jota esiintyy muun muassa hedelmissä ja pöytäsokerissa, vaikuttaa aivojen palkkiojärjestelmään, kertoo endokrinologi Robert Lustig Time-lehdelle. Eläinkokeiden tulosten perusteella ruokavalio, joka sisältää paljon fruktoosia, voi vaikeuttaa oppimista ja muistamista.

2. Haluat syödä enemmän

Kiihdyttäen aivojen palkkiojärjestelmää sekä ruokahalua säätelevää aluetta, fruktoosi voi voi häiritä kylläisyydentunnetta, tutkimus paljastaa. Sokeriset ruoat eivät tämän vuoksi välttämättä viekään näläntunnetta.

3. Iho vanhenee nopeammin

Liian suuri sokerinkulutus voi vaikuttaa kollageeniin, jonka tehtävänä on pitää iho kimmoisana. Jatkuva sokerinen ruokavalio voi vähentää ihon elastisuutta ja aiheuttaa ryppyjä.

4. Ylimääräinen sokeri voi varastoitua rasvana

Maksan yhtenä ominaisuutena on sokerin muuntaminen energiaksi, mutta myös sillä on rajansa. Fruktoosi, jota prosessissa jää yli, voi nostaa riskiä ylipainoon, tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

5. Solut vaurioituvat

Lustigin mukaan fruktoosi kiihdyttää hapettumisprosessia soluissa. Tuloksena kudokset ja elimet voivat vahingoittua, mikä taas nostaa riskiä sairastua esimerkiksi maksasairauteen, munuaisten vajaatoimintaan tai kaihiin.

6. Jäät sokerikoukkuun

Sokerin syöminen vapauttaa keskushermoston välittäjäaineena toimivaa dopamiinia, joka saa meidät pitämään jostain ja haluamaan sitä lisää.

– Kun dopamiinireseptoreja stimuloidaan liikaa, tarvitset isomman määrän dopamiinia saadaksesi saman tunteen, Lustig kertoo Timelle.

7. Stressisyöminen aiheuttaa lisää stressiä

Makeat ruoat voivat laskea stressihormoni kortisolin määrää hetkellisesti. Jatkuva sokerin syöminen voi nostaa riskiä insuliiniresistenssille eli insuliinin heikentyneelle vaikutukselle, joka stressaa kehoasi sisältä päin. Stressin hoidossa liikunta on usein parempi vaihtoehto kuin syöminen.

8. Energiataso nousee hetkellisesti ja laskee taas

Puhdistettujen hiilihydraatit, joita löytyy myös vaaleasta leivästä sekä pastasta, nostavat verensokeria nopeasti ja tunnet olevasi energinen. Vaikutus ei kuitenkaan jatku pitkään, ja pian tunnet itsesi taas väsyneeksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?