Aivoille hyvä ruokavalio voi viivästyttää muistisairauksia

Julkaistu:

Aivot
Tietyt osat ihmisen aivoista uusiutuvat lähes koko eliniän ajan.
Kasvikset ovat terveellinen valinta lautaselle monesta syystä, ja tutkimusten mukaan ne ovat hyväksi myös aivojen terveydelle.

– Ainakin suositeltu puoli kiloa tulisi syödä päivässä kasviksia, mielellään enemmänkin. Tutkitusti terveellisessä perinteisessä Välimeren ruokavaliossa kasviksia syödään jopa kilo päivässä, kertoo professori Raija Tahvonen Luonnonvarakeskuksesta.

Tahvonen muistuttaa, että vaihtoehtoja on monia muitakin kuin suomalaisten suosimat kurkku, tomaatti ja salaatti.

– Välimeren maissa kuukauden ruokalistalta löytyy noin 50:tä eri kasvista, ja siellä Alzheimerin tauti on harvinaisempaa.

Ruoasta apua muistiin

Aivoille terveellisen ravinnon avulla on mahdollista esimerkiksi siirtää muistisairauden ilmaantumista myöhempään elämänvaiheeseen.

Tahvonen kertoo, että tietyt osat ihmisen aivoista uusiutuvat suunnilleen koko eliniän ajan.

– Erilaiset fenoliset yhdisteet, joita on kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä, edesauttavat tätä uusiutumista. Niitä on ihan tavallisissa hedelmissä ja marjoissa, eli ei tarvitse ostaa mitään merkillisiä superfood-marjoja vaan voi syödä kotimetsän mustikoita ja muita tuttuja marjoja.

 


Fenolisten yhdisteiden lisäksi aivojen uusiutumista edistävät myös pehmeät rasvat, erityisesti omega 3 -rasvahapot, ja ravintokuitu, jota pitäisi saada runsaasti.

– Yksi viime vuosien tärkeitä havaintoja on, että ravintokuitu pitää yllä hyödyllistä suolistomikrobistoa, mikä taas vaikuttaa geenien sääntelyn kautta aivojen uudistumiseen.

– Siksi päivässä olisi hyvä syödä paria erilaista täysjyväviljaa ja palkokasvejakin useamman kerran viikossa, professori neuvoo.

Suosi sydänystävällisiä ruokia

Ruokakaupassa aivojen kannalta hyvä lähtökohta on valita ruokaa, joka on sydänystävällistä.

Koska aivot ovat verenkierrosta riippuva elin, ravinnon avulla voi pitää huolta siitä, ettei mikään estä tai hidasta verenkiertoa. Aivan samoin kuin ravinnon kova rasva on usein syyllinen sydäninfarkteihin, se voi aiheuttaa myös aivoinfarktin. Jos kova rasva tukkii aivojen pieniä verisuonia, seurauksena voi olla pieniä, huomaamattomia infarkteja, jotka näkyvät vasta paljon myöhemmin esimerkiksi muistiongelmina.

Tahvonen korostaa, että kaikkein tärkeintä aivojen kannalta ruokavaliossa on monipuolisuus.

– Yksinään ei mikään ruoka-aine pelasta. Ensin täytyy huolehtia siitä että syö monipuolisesti, ja sitten voi miettiä yksittäisten ruoka-aineiden roolia.

Professori myös muistuttaa, että liikunta tehostaa terveellisten ruokavalintojen vaikutusta.

– Tutkimusten mukaan terveellinen ruokavalio ja liikunta kulkevat selvästi yhdessä – molemmilla on vaikutusta aivoterveyteen.

Nämä ruoat ovat aivoille hyväksi

Kasvikset:
  • Esimerkiksi parsakaali, kukkakaali, tomaatti, selleri, pinaatti, lehtikaali ja rucola.
  • Kaikki muutkin kasvikset ovat suositeltavia.
Marjat ja hedelmät:
  • Erityisesti mustikka, mansikka, mustaherukka, marja-aronia ja granaattiomena.
  • Kaikki muutkin marjat ja hedelmät ovat suositeltavia.
Eläinkunnan tuotteet:
  • Lohi, makrilli, silakka ja muut rasvaiset kalat.
  • Kananmuna.
  • Vähärasvainen liha.
Öljyt:
  • Rypsiöljy ja rapsiöljy.
Mausteet:
  • Kurkuma ja curry. Kurkuman kanssa pitää syödä mustapippuria, jotta aktiivinen ainesosa imeytyy.
Juomat:
  • Vihreä tee, kahvi ja kaakao.

 


Pähkinät:
  • Saksanpähkinä, hasselpähkinä ja manteli.

 


Viljat:
  • Tattari ja kokojyväruis.
  • Myös muut viljat täysjyväviljana.
Lähteet: Aivoliitto, professori Raija Tahvonen.

Tällä viikolla vietetään kansainvälistä Aivoviikkoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt