5 tilannetta, jolloin ei kannata juoda lisää vettä - Terveys - Ilta-Sanomat

5 tilannetta, jolloin ei kannata juoda lisää vettä

Vettäkin voi juoda liikaa.

Vettäkin voi juoda liikaa.

Julkaistu: 10.3.2017 13:16

Riittävä nesteensaanti on terveyden kannalta tärkeää, mutta joissain tilanteissa vettä kannattaa myös välttää.

Vedellä on huomattu olevan suuriakin vaikutuksia terveyteen. Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että vesi auttaa muun muassa laihtumaan.

Veden juominen tyhjään vatsaan aamuisin voi taas auttaa esimerkiksi parantamaan aineenvaihduntaa ja lievittää närästysoireita. Kaikki kahdeksan vaikutusta voi käydä lukemassa täältä.

Vaikka vedellä on nähtykin olevan paljon hyviä vaikutuksia terveyteen, on sen välttäminen joissain tapauksissa suositeltavaa. Prevention.com luetteli viisi esimerkkitilannetta, joissa vettä tulisi välttää.

1. Kun olet juonut jo paljon vettä

Terve henkilö voi juoda 5–10 litraa vettä päivässä. On erittäin harvinaista, että vettä tulisi juotua niin, että se on terveydelle vaarallista, mutta se on kuitenkin mahdollista.

Jos juot vettä niin paljon, että se horjuttaa kehosi suolatasapainoa, natriumin määrä voi laskea liian alas aiheuttaen hyponatremian. Jos juominen jakautuu usealle tunnille ja mikäli munuaiset toimivat normaalisti ja poistavat ylimääräisen veden ei vaaraa ole. Nopea suurten vesimäärien juominen voi aiheuttaa vaarallisen vesimyrkytyksen, johon liittyy vaarallinen hyponatremia.

Hyponatremia voi oireilla voimattomuutena, päänsärkynä, pahoinvointina ja lihaskramppeina.

2. Kun virtsasi on lähes kirkasta

Monet miettivät, juovatko he tarpeeksi vettä. Vastaus voi löytyä helposti virtsan väriä tarkkailemalla. Vaaleankeltainen virtsa kertoo siitä, että olet juonut tarpeeksi. Jos virtsan väri muuttuu lähes kirkkaaksi, voi juodun veden määrää vähentää hieman.

Tummankeltainen virtsa on taas merkki siitä, että sinun tulisi juoda enemmän.

3. Kun olet syönyt paljon

Vaikka veden juominen ennen ateriaa voi auttaa syömään vähemmän ruokaa aterialla täyttäen vatsaa, voi se aiheuttaa samasta syystä ikäviä vaivoja. Lääkäri Taz Bhatia kertoi Prevention.comille, että liika veden juominen ennen ateriaa ja aterian aikana voi saada olon tuntumaan turvonneemmaksi.

4. Kun treenaat rankasti

Hien mukana kehosta kulkeutuu elektrolyyttejä, kuten kaliumia ja natriumia. Jos hikoilet paljon urheilun aikana, näiden ravintoaineiden saaminen on tärkeä – eikä pelkkä vesi niitä sisällä.

Urheilujuomat sisältävät näitä ravintoaineita, mutta usein myös paljon sokeria. Treenaamisen ohessa esimerkiksi kookosvesi voi olla hyvä vaihtoehto, sillä se sisältää luonnostaan kaliumia, magnesiumia, natriumia sekä C-vitamiinia.

5. Kun vesi on valmiiksi maustettua

Maustamattoman veden juominen voi monesta käydä tylsäksi, minkä vuoksi markkinoilla on tarjolla monia makuvesiä. Niiden maustamiseen on käytetty kuitenkin usein makeutusaineita, joiden on tutkimusten mukaan nähty liittyvän näläntunteen sekä painon lisääntymiseen.

Vettä voi maustaa itse myös kotona ilman makeutusaineita. Kokeile esimerkiksi sitruunaa, limeä, kurkkua, vesimelonia, marjoja tai yrttejä.

Lähteet: Prevention.com, Duodecim Terveyskirjasto

Tuoreimmat osastosta