Puoli kiloa päivässä ei olekaan tarpeeksi: Nämä kasvikset torjuvat syöpää ja sydänsairauksia - Terveys - Ilta-Sanomat

Puoli kiloa päivässä ei olekaan tarpeeksi: Nämä kasvikset torjuvat syöpää ja sydänsairauksia

Kasviksia ja hedelmiä tulisi syödä päivittäin vähintään puoli kiloa.

Julkaistu: 24.2.2017 14:34

Tuoreen tutkimuksen mukaan vihanneksia ja hedelmiä tulisi syödä luultua enemmän – ainakin, jos haluaa mahdollisimman suuret terveysvaikutukset.

BBC uutisoi torstaina brittiläisestä tutkimuksesta, josta selvisi myös vihannekset ja hedelmät, joilla on syöpää ja muita vakavia sairauksia ehkäiseviä vaikutuksia.

Imperial College London -yliopiston tekemän tutkimuksen tulokset perustuvat lähes kahden miljoonan ihmisen ruokailutottumuksiin ja 95 tutkimukseen.

International Journal of Epidomology -julkaisussa esitellyssä tutkimuksessa listataan hedelmiä ja kasviksia, jotka vaikuttavat oleellisesti terveyteen. Syöpää ehkäiseviä kasviksia olivat muun muassa pinaatti, vihreät pavut, paprikat, porkkanat, kukkakaali ja parsakaali. Sydänsairauksia taas ehkäisevät muun muassa omena, päärynä, sitrushedelmät ja lehtisalaatti.

– Halusimme tutkia kuinka paljon vihanneksia ja hedelmiä tulisi syödä saadakseen maksimaalisen sairauksia ja ennenaikaista kuolemaa vastaan. Tulokset osoittavat, että vaikka viisi annosta vihanneksia ja hedelmiä on hyväksi, kymmenen on vielä parempi, johtava tutkija Dagfinn Aune kertoo artikkelissa.

Parhaat vaikutukset 800 grammalla

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan kasviksia tulisi syödä puoli kiloa päivässä eli 5–6 annosta. Annos tarkoittaa yhtä keskikokoista hedelmää, desilitraa marjoja tai 1,5 desilitraa salaattia tai raastetta.

Tutkimuksen mukaan huomattavat terveysvaikutukset korostuvat, kun kasviksia ja hedelmiä syödään päivässä kymmenen annosta eli 800 grammaa. Tämä määrä pienentää sydän- ja verisuonitautien riskiä 28 prosentilla, syöpäriskiä 13 ja ennenaikaisen kuoleman riskiä 31 prosentilla.

Toisaalta myös jo 200 grammaa kasviksia ja hedelmiä vaikuttaa terveyteen positiivisesti. Tällä määrällä tulosten mukaan sydän- ja verisuonitautien riski pieneni 13 prosenttia, syöpäriski 4 ja ennenaikaisen kuoleman riski 15 prosenttia.

Hedelmät ja vihanneksen laskevat tutkimuksen mukaan veren kolesterolitasoa ja verenpainetta. Lisäksi verenkierto ja vastustuskyky paranevat. Myös DNA-vaurioiden määrä vähenee, mikä taas ehkäisee syöpien muodostumista.

Ilta-Sanomat listasi hiljattain vinkkejä, joilla voit helposti lisätä kasviksia ruokavalioon. Tutustu painonhallinnan asiantuntijan Nina Sarellin yksinkertaisiin vinkkeihin täällä.

Lähteet: BBC News, Imperial College London