Kannattaisiko mitata askeleet? Askelmittarin käyttö pudottaa tutkitusti painoa

Mittarin käyttö näyttää lisäävän tallustelua noin 2 500 askeleen edestä päivittäin.

Passiivisilla miehillä päivittäinen askelmäärä jää helposti 3000–5000 askeleen tasoon, mikä on alle suositusten. Tiedätkö oman askelmääräsi?

24.1.2017 17:09

Viime vuosina kauppoihin on ilmestynyt monenlaisia vimpaimia, jotka mittaavat yhtä sun toista kropasta. Osa niistä voi aiheuttaa enemmän harmaita hiuksia kuin hyötyjä. Mutta askelmittarilla on näyttöjä tehostaan.

Uusi vimpain se ei ole, sillä yleisnero Leonardo Da Vincin kerrotaan sen keksineen. Liekö ollut Leonardolla kuntokuuri päällä. Mutta historia sikseen, tämä mittari toimii.

Askelmittari saa liikettä niveliin. Mittareita käyttävät lisäävät aktiivisuuttaan keskimäärin 2500 askelta päivässä. Se vastaa noin 1,5 km kävelylenkkiä.

4 hyvää syytä mitata askelmäärää:

1. Mittari saa liikkumaan enemmän

Mittarin käyttö näyttää lisäävän tallustelua noin 2 500 askeleen edestä päivittäin. Tämä askelmäärä vastaa noin 1,5 kilometrin kävelyä. Mittari on siis pieni kuntokoutsi, joka motivoi SuomiMiehen lisäämään liikettä kuin itsestään.

2. Askeleita on helppo mitata

Edullisella mittarilla saa nopeasti tietoa askelten määrästä ja suoraa ”palautetta” oman liikkeen määrästä. Mittari taskuun tai ranteeseen ja menoksi!

3. Askelmäärä on yhteydessä terveyteen

Tutkijat ovat havainneet, että yli 5 000 askelta päivässä ottavilla on vähemmän esimerkiksi metabolista oireyhtymää. Ja koska mittarit näyttävät pistävän kuin itsestään liikettä niveliin, mittareita käyttävillä on myös havaittu keskimäärin 3,8 mmHg pudotus verenpaineessa.

4. Askelmittari auttaa polttamaan rasvaa

Askelmittareita käyttävien paino näyttää putoavan noin 1,29 kiloa 4 kuukaudessa. Pudotus saattaa kuulostaa kehnolta, mutta kannattaa muistaa, että siitä kuitenkin on apua painonpudotukseen ja tulos on samankaltainen kuin pelkkää treeniä tekevillä yleensä on. Pelkkä liikunta ilman ruokavaliomuutoksia kun on huono painonpudottaja, mutta erinomainen apukeino pitämään painonnousu kurissa.

Askelia kertyy äkkiä, kun satsaa pieniin arkimuutoksiin. Samalla voi karista muutama kilo ja terveys kohentua myös.

Montako askelta kannattaa ottaa?

Ensimmäiseksi tavoitteeksi SuomiMies voi ottaa 9 000–10 000 askelta päivässä. Kun homma etenee, tavoitetta voi hilata ylös jopa 13 000 askeleen ”ihannetasoon”. Askelia kertyy helposti vaikkapa kävelemällä kaikki 0,5–1 km matkat, valitsemalla portaat hissin sijasta ja tekemällä muutaman happihyppelyn päivän aikana.

Passiivisilla äijillä päivittäinen askelmäärä jää helposti 3 000–5 000 askeleen tasoon. Jos mittari jo melkein itsestään patistelee tähän määrään 2 500 askelta lisää, ei suositusmääriin enää ole kovin pitkä matka.

Toista toisen eteen siis!

Lähde: Bassett ym. 2016. Step Counting: A Review of Measurement Considerations and Health-Related Applications. Sports Medicine. Dec.

SuomiMies seikkailee -kampanjalla kannustetaan suomalaisia miehiä terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan pariin. Lue lisää SuomiMiehen treenivinkkejä: http://www.suomimies.fi/ ja Facebookissa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?