Missä kunnossa lihaksesi ovat? Helppo varvastesti kertoo totuuden - Terveys - Ilta-Sanomat

Missä kunnossa lihaksesi ovat? Helppo varvastesti kertoo totuuden

Onko heikkoutesi tasapaino vai liikkuvuus? Kosketa varpaitasi, niin saat tietää.

14.1.2017 16:55

Haluaisitko liikkua enemmän, mutta et tiedä, mihin pitäisi panostaa: liikkuvuuteen, tasapainoon, lihaskuntoon? Helppo ja nopea varvastesti voi paljastaa yllättävän paljon siitä, missä on heikkoutesi.

Moni meistä ei pysty koskettamaan varpaitaan jalat suorana. Se ei silti vielä itsessään kerro, että sinun tarvitsisi ryhtyä raivokkaalle venyttelykuurille. Ongelma voi nimittäin olla myös tasapainossa. Lifehack-julkaisu neuvoo, miten pääset oikean ongelman jäljille.

Vaihe 1

Seiso jalat suorassa ja yritä koskettaa varpaitasi taivuttamalla eteenpäin.

Pystyt koskettamaan varpaitasi: Normaali

Et pysty koskettamaan varpaitasi: Siirry vaiheeseen 2.

Vaihe 2

Seiso jalat suorassa ja kosketa varpaita jalka kerrallaan.

Pystyt koskettamaan varpaita toisella puolella: Huomioi, kumpi puoli on heikko lenkki.

Et pysty koskettamaan varpaita kummallakaan puolella: Siirry vaiheeseen 3.

Vaihe 3

Istu lattialle, jalat yhdessä suorina edessäsi. Kurota hitaasti kohti varpaita.

Pystyt koskettamaan varpaitasi: Heikkoutesi on tasapaino.

Et pysty koskettamaan varpaitasi: Heikkoutesi on liikkuvuus.

Kahdella liikkeellä tasapaino ja liikkuvuus kuntoon

Jos et pysty koskettamaan varpaitasi seisten etkä istuen, liikkuvuutesi on todennäköisesti heikko alaselässä, lantiossa, lonkissa, takareisissä tai kaikissa näissä. Tämä voi aiheuttaa ongelmia ajan myötä. Selkä voi ylirasittua etkä pysty käyttämään takareisien ja pakaroiden lihaksia tehokkaasti.

Jos taas pystyt kurottamaan istuma-asennossa varpaisiisi asti, mutta et seistessäsi, ongelma voi olla tasapainossa. Jos kroppasi ei ole täysin vakaa, lihakset voivat pistää vastaan seistessäsi. Istuessasi olo on vakaampi, jolloin paikat antavat enemmän myöten.

Tasapainon treenaaminen on tärkeää joka iässä, mutta etenkin ikääntyessä, kun kaatumisriski kasvaa.

Hyviä tapoja tasapainon parantamiseen ovat erilaiset tasapainoliikkeet: lue tehokkaat ohjeet täältä. Myös keskivartalon hallintaa parantavat liikkeet, kuten lankku, auttavat. Tartu lankkuhaasteeseen täällä.

Liikkuvuuden treenaamiseen sopii monipuolinen venyttely. Omalla kehonpainolla tai kevyillä lisäpainoilla tehtävät kyykyt ja syväkyykyt parantavat lihasvoiman lisäksi alakropan liikkuvuutta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?