4 keinoa, joilla voit helposti pienentää diabetesriskiäsi - Terveys - Ilta-Sanomat

4 keinoa, joilla voit helposti pienentää diabetesriskiäsi

Kehon muuttuminen vastustuskykyiseksi insuliinille on ensimmäinen askel kohti diabetesta.

Insuliiniresistenssi ei tunnu miltään, mutta vyötärölihavuus voi olla merkki siitä.

26.12.2016 13:30

Vatsamakkarat saattavat olla merkki siitä, että elimistösi on muuttunut insuliinille vastustuskykyiseksi, eli on syntynyt insuliiniresistenssi. Se taas on ensimmäinen askel kohti diabetesta.

– Yhdellä lauseella ilmaistuna insuliiniresistenssi tarkoittaa sitä, ettei insuliini toimi kudoksissa kuten sen pitäisi, tiivistää lääkäri, diabetologi Timo Valle.

Hyvä uutinen on, että insuliiniresistenssistä voi myös päästä pienellä elintaparemontilla eroon, eikä sairastuminen diabetekseen ole väistämätöntä.

Näin pääset eroon insuliiniresistenssistä:

1. Korjaa rasvojen suhdetta

Vähän lisää kasvirasvaa, vähän vähemmän eläinrasvaa. Rasvojen suhteella on tutkitusti merkitystä insuliiniresistenssille. Pelkkä rasvan vähennys ei yleensä auta, koska suurin osa tulee piilorasvana mm. juustosta ja lihatuotteista. Huom! Kookosöljy on kova rasva.

2. Lisää kuitua, vähennä sokeria

Vältä nopeasti imeytyviä sokereita ja lisää ruokavalioosi kuitua, joka estää nopeita sokerinousuja. Esimerkiksi jos juot pullon limsaa, et saa yhtään kuitua mutta sokeria hirveästi. Verensokeri nousee nopeasti, mikä aiheuttaa haimalle hädän tuottaa nopeasti insuliinia. Tällaiset sokerinousut ovat rasite haimalle, ja voi olla, että jonain päivänä se ei enää jaksa tuottaa kunnolla insuliinia.

3. ...ja laihdut automaattisesti

Kun puhutaan insuliiniresistenssistä ja diabetesriskistä, on kiloja tärkeämpää se, miten painonpudotus tapahtuu. Laihtuminen tulisi saada aikaan laadullisilla muutoksilla. Kun jätät liiat sokerit pois, korjaat rasvasuhdetta ja lisäät kuitua, painosi automaattisesti putoaa vähän. Terveydelle se on yleensä riittävä määrä.

4. Kaikki liikunta on hyödyksi

Evoluutio ei ole kehittänyt meitä istumaan ja katsomaan tv:tä ja kännykkää. Liikunta on todella tehokas tapa parantaa insuliiniherkkyyttä. Mikä tahansa liikunta on hyödyllistä. Liikuntasuorituksella resistenssi saattaa puolittua.

Lue myös:

Ensimmäinen askel kohti diabetesta on salakavala – Lääkäri: ”Et tunne sitä voinnissasi”

Ohjeet antoi lääkäri, diabetologi Timo Valle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?