8 merkkiä siitä, että sinun pitäisi juoda enemmän vettä

Kuivuus ei aina ilmoita itsestään janon tunteena.

11.12.2016 17:04

Vesi on elintärkeää. Ilman sitä elimet eivät toimi normaalisti. Moni luottaa janon tunteeseen, mutta se ei ole pomminvarma mittari siitä, että juo tarpeeksi. Vedenpuutteen oireet voivat olla paljon salakavalammat.

Nämä 8 yllättävääkin merkkiä voivat viitata siihen, että kroppasi tarvitsee enemmän vettä:

1. Uupumus

Jatkuva väsymys mitään ilman selkeää syytä voi olla yllättävän helposti korjattavissa: lisää vedenjuontia. Uupumus on tavallisimpia elimistön kuivuuden oireita. Dehydraatio hidastaa elimistön toimintaa ja väsyttää.

Pyri siihen, että virtsa ei olisi kovin tummaa. Vaalea väri kertoo, että juot riittävästi.

2. Korkea verenpaine

Korkea verenpaine on usein summa elintapoja ja geenejä, mutta yksi aiheuttaja voi olla liian vähäinen vedenjuonti. Veri paksuuntuu, kun se ei saa tarpeeksi vettä. Silloin sydän joutuu työskentelemään kovemmin ja paineet kohoavat.

3. Korkea kolesteroli

Kuivuminen voi kohottaa kolesterolia, sillä elimistö tuottaa kolesterolia suojatakseen soluja vedenpuutteen haitoilta. Etenkin jos suvussasi on taipumusta korkeaan kolesteroliin, riittävä vedenjuonti on tärkeää. Se voi auttaa pitämään arvot kurissa.

4. Munuaisvaivat

Munuaisilla on tärkeä tehtävä, sillä ne putsaavat elimistöstä kuona-aineita. Jos munuaiset eivät saa tarpeeksi vettä, ne joutuvat tekemään ylitöitä ja ponnistelemaan suodattaakseen vettä verenkierrosta eteenpäin.

Munuaisongelmat voivat ilmoitella itsestään kipuna kylkiluiden alapuolella, harvoissa tapauksissa voi kehittyä munuaisten vajaatoiminta.

5. Ummetus

Toimiiko vatsa kitsaasti, vaikka liikut ja käytät kuitua? Suoli tarvitsee myös rutkasti vettä. Kokeile lisätä nestettä, sillä se saa ulosteen liikkumaan suolessa sutjakammin.

6. Nivelkipu

Nivelrusto sisältää paljon vettä. Jos et juo tarpeeksi ja rusto ikään kuin kuivuu kokoon, saatat kärsiä nivelkivuista, vaikka olisit vasta nuori. Iän myötä riski nivelkipuihin kasvaa entisestään.

7. Painonnousu

Jos et juo tarpeeksi, aineenvaihduntasi kärsii. Kun elimistö kärsii vedenpuutteesta, se ryhtyy etsimään korvaavia energianlähteitä. Tämän takia jano aiheuttaa näläntunnetta ja saa helposti syömään liikaa.

Jos olet juuri syönyt, mutta vatsa kurnii silti, juo reilu lasillinen vettä ja odota muutama minuutti. Näin selvität, oliko nälkä oikeaa nälkää vai vain janoa.

8. Näkyvät ikääntymisen merkit

Jokainen tietää, että tupakka vahentaa, mutta niin tekee elimistön kuivuminenkin. Kun elimistö kärsii kroonisesta vedenpuutteesta, ihokin kuivuu ja rypistyy. Iho voi olla myös samea ja elottoman näköinen.

Katso vaikka kuvapari naisesta, joka nuoreni näkyvästi muutettuaan juomistapojaan.

Paljonko on tarpeeksi?

Liikunta ja kuumuus lisäävät vedentarvetta, mutta normaalioloissa aikuinen tarvitsee noin 1–1,5 litraa vettä päivässä.

Kokeile ripotella vedenjuontia pitkin päivää. Opettele esimerkiksi juomaan 1–2 lasillista ennen jokaista ateriaa. Silloin peittoat janon tunteeksi naamioituvan nälän ja kerrytät helposti riittävän määrän nestettä.

Muista kohtuus! Myös liiallinen veden kittaaminen on haitallista. Lue täältä kehon merkit, joista erotat sopivan nestemäärän.

Lähde: Lifehack

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?