Terveys

Lohen terveellisyys romahti – Kuluttaja: Hyviä rasvahappoja enää puolet entisestä

Julkaistu:

Rasva
Lohi syö nykyään kasviksia. Sen seurauksena superterveellisten omega-3-rasvahappojen määrä on pienentynyt puoleen.
Lohta on vuosikausia suitsutettu terveyskalana, sillä lohen sisältämät omega-3-rasvahapot hellivät sydäntä ja suojaavat aivoja. Maine on kuitenkin vaakalaudalla. Kuluttaja-lehti kirjoittaa, että kasvatetun lohen hyvät rasvahapot ovat vähentyneet kymmenessä vuodessa yli puolella.

Kasvatettu Norjan lohi on Suomen ylivoimaisesti syödyin kala. Suomalaiset syövät keskimäärin yli 4 kiloa Norjan lohta vuodessa.

Brittiläinen Stirlingin yliopiston professori Douglas Tocher tutki kasvatetun lohen rasvahappokoostumusta. Vuonna 2006 sadassa grammassa lohta oli omega-3-rasvahappoihin kuuluvaa EPAa ja DHA:ta 2,74 grammaa, viime vuonna enää puolet siitä. Lasku on kiihtynyt vuodesta 2010.

Tutkimus koski skottilohta, mutta sama pätee norjalaiseen loheen. Myös THL:n selvitysten mukaan Norjan lohen rasvahappokoostumus on skottisisarta huonompi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Aiemmin Norjan lohi päihitti kirjolohen hyvien rasvahappojen lähteenä, nykyään ne ovat suunnilleen tasoissa.

Kala syö nykyään kasviksia

Kala on sitä, mitä se syö. Tutkijoiden mukaan syynä lohen rasvaromahdukseen on se, että perinteistä kalajauhoa ja -öljyä sisältävää rehua on korvattu kasviksilla, kuten soijalla, härkäpavulla ja rypsillä. Muutos on seurausta ylikalastuksesta, joka on nostanut kalapitoisen rehun hintaa.

Vielä ei ole tutkittu, laskeeko kasvirehu myös kalan D-vitamiinipitoisuutta.

– Saattaa laskeakin, sillä suuri osa kalan D-vitamiinista on peräisin kalaöljystä ja -jauhosta, Douglas Tocher kertoo Kuluttajalle.

Tyydyttymättömät omega-3-rasvahapot ovat terveydelle välttämättömiä. Ne osallistuvat solujen rakentamiseen ja alentavat tulehdusta. DHA ja EPA pitävät yllä sydänten ja verisuonten terveyttä.

ALAa elimistö ei pysty tuottamaan itse, joten sen saanti on turvattava ravinnosta. ALAa saa rasvaisen kalan lisäksi muun muassa rypsiöljystä, pellavansiemenistä ja pähkinöistä.

Suosi muitakin rasvaisia kaloja

Kasvatetut rasvaiset kalat ovat kaikesta huolimatta paras tapa saada EPAa ja DHA:ta. Määrä tulee täyteen 1,5 annoksesta kasvatettua Norjan lohta tai kotimaista kirjolohta viikossa.

Kaupoista saa myös Benella-tuotemerkin kirjolohta, jolle on syötetty loppuvaiheessa kalaöljypitoista rehua.

– Lohessa on edelleen paljon hyviä rasvahappoja, ja suomalaisten omega-3:sten saanti on kohtalaisella tasolla paljolti rypsiöljyn ansiosta. Jos kalaa ei syö, kannattaa varmistaa rypsiöljyn saanti, Turun yliopiston elintarvikekemian ja -tutkimuksen dosentti Jukka-Pekka Suomela kertoo Kuluttajalle.

Makrilli, ankerias, nahkiainen ja silli sisältävät omega-3-rasvahappoja jopa enemmän kuin lohi. Myös siika ja silakka ovat kelpo vaihtoehtoja. Rasvainen kala on joka tapauksessa ravintolisiä parempi vaihtoehto.

– Jostain syystä kalaöljykapseleista ei saa samaa vaikutusta kuin kalaa syömällä, Suomela sanoo.

Villilohessa enemmän myrkkyjä

Kasvipitoisessa rehussa on hyvääkin: se on vähentänyt vaarallisten PCB- ja dioksiini-ympäristömyrkkyjen pitoisuuksia lohessa. Nämä ympäristömyrkyt voivat häiritä normaalia kehitystä ja immuunijärjestelmää.

Kasvatettu lohi on kaikkiaan parempi vaihtoehto kuin villilohi: Kuluttaan mukaan pyydetyssä Itämeren lohessa ympäristömyrkkyjä on kymmenenkertaisesti kasvatettuun verrattuna.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt