Tiede kertoo, mikä on paras lämpötila nukkumiselle – antaa myös täydelliset kauneusunet - Terveys - Ilta-Sanomat

Tiede kertoo, mikä on paras lämpötila nukkumiselle – antaa myös täydelliset kauneusunet

Unilääketieteen asiantuntija kertoo myös, millaisia hyötyjä viileässä nukkumisesta on.

Viileä huone, täydellinen syy kääriytyä sikiöasentoon paksun täkin alle.­

22.11.2016 21:15

Ei liian kuuma eikä kylmä. Optimaalinen lämpötila nukkumiselle on melko tarkka, kertoo Simplemost-julkaisu.

Neurologi, unilääketieteen asiantuntija Christopher Willerin mukaan täydellinen haarukka huonelämpötilalle on tutkimusten mukaan 15–19 lämpöastetta. Jos lämpötila kipuaa yli 24 asteen tai alle 12 asteen, yöuni voi häiriintyä.

Vuorokauden aikana kehon lämpötila nousee ja laskee luonnostaan. Se on yleensä korkeimmillaan alkuiltapäivästä ja alhaisimmillaan aikaisin aamulla. Kun nukahdamme, keho viilenee. Kun huone on valmiiksi sopivan lämpöinen, kroppa pääsee vähemmällä.

Viileässä nukkumisen kolme terveyshyötyä

1. Nukahdat nopeammin. Kun huone on liian kylmä tai kuuma, keho kuluttaa energiaa, kun se yrittää säädellä lämpötilaansa. Tällöin joudut pyöriskelemään sängyssä pidempään. Kun siis helpotat kehon työtä tarjoamalla sille heti kättelyssä sopivan lämpötilan, rentoudut nopeammin.

2. Nukut paremmin. Uni on tutkitusti syvempää ja unihormoni melatoniinin eritys lisääntyy viileässä.

3. Uni kaunistaa. Melatoniini taistelee ikääntymistä vastaan, eli viileässä saat kirjaimellisesti kauneusunet.

4. Aineenvaihdunta tehostuu. Eräässä tutkimuksessa koehenkilöt nukkuivat 4 kuukautta 19 lämpöasteessa, aineenvaihdunnalle hyödyllisen ruskean rasvan määrä kasvoi. Ruskea rasva auttaa polttamaan kaloreita ja voi ajan kuluessa ehkäistä myös diabetesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?