Terveys

Psykologi: Dieetit saavat syömisen karkaamaan käsistä – 10 kysymystä paljastavat huonot ruokailutottumukset

Julkaistu:

Me Naiset
Syömishäiriöyksikön psykologin mukaan dieetit saavat syömisen karkaamaan usein käsistä.
Kaikkea kohtuudella – teoriassa ihan hyvä neuvo. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Moni nimittäin kokee säännön vaikeaksi, jotkut jopa tylsäksi tai käyttökelvottomaksi.

Psykologi Katarina Meskanen kertoo olevansa kohtuusyömisen suuri kannattaja. Hänen mielestään kohtuudella voi nautiskella periaatteessa kaikkea, herkkujakin.

Meskanen työskentelee psykologina HYKS:in syömishäiriöyksikössä ja on yksi Irti ahminnasta -kirjan kirjoittajista. Hänen mielestään ei ole mitään järkeä kieltää itseltään jyrkästi mitään – sillä kehittää helposti itselleen epäterveen ja mustavalkoisen suhtautumisen ruokaan.

– Kohtuullisuus on veteen piirretty viiva. Sille ei liene mitään yleispätevää määritelmää, joten voi olla hankala tietää, milloin mennään kohtuullisuuden yli.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Meskanen suostui kuitenkin listaamaan merkkejä, joista jokainen voi tunnistaa kohtuullisen syömisen:

1. Tiukka kurinalaisuus ei kuulu kohtuullisuuteen. Mustavalkoisuus ruokavaliossa ja erilaiset dieetit vain saavat syömisen karkaamaan jossain vaiheessa käsistä.

2. Erilaisia ruokia pitää saada nauttia tunnontuskitta, jottei ruokavaliosta tule liian suppea. Älä rajaa liian jyrkästi, mitkä ovat sallittuja ruoka-aineita. Lue myös: Jokaisella on oikeus syödä ilman laihdutuspuhetta: 7 hyvää sääntöä

3. Kohtuullisuus toimii, kun oma ruokasuhde on kunnossa. Silloin ruokaa ei tarvitse tankata kuin pula-ajan lapsi ruotsinlaivan buffetissa. Jos kohtuullisuus ei toimi, omassa ruokasuhteessa saattaa olla jotain pielessä.

4. Pystytkö lopettamaan syömisen halutessasi? Kohtuullista syömistä on myös se, ettei syö enemmän kuin oli tarkoitus.

5. Ja jos joskus herkutteleekin liikaa, kohtuusyöjä palaa taas normaaliin seuraavalla aterialla.

6. Tunnistatko tilanteet, joissa menetät syömisen hallinnan? Kun oppii tunnistamaan sellaiset hetket, voi jatkossa toimia toisin, jotta syöminen pysyy kohtuudessa.

7. Syöminen ei saa aiheuttaa pahaa mieltä tai syyllisyyttä. Kohtuullista syömistä ei seuraa huono omatunto, itsesyytökset, pettymys tai syyllisyys.

8. Kohtuullisuuteen kuuluu myös se, ettei ruokaa tarvitse ansaita, eikä se ole palkinto. Ruoka ja syöminen saavat toki edelleen olla nautintoja elämässä, mutta eivät ainoita.

9. Mutkattomuus, armollisuus, sallivuus ja joustavuus ovat hyviä tavoitteita syömisessä.

10. Kohtuullinen syöminen on ennen kaikkea sitä, että ei kiellä itseltään mitään. Se ei silti tarkoita, että herkkuja ahmitaan kaksin käsin.

Lue myös:

Pippa Laukka sairasti syömishäiriötä lähes 20 vuotta: näin hän selvisi

Patrik Borg: Nämä ovat kalorien laskijoiden yleisimmät mokat

Syötkö liikaa? Arvaa, kuinka paljon nämä annokset painavat

Asiantuntijan 17 vinkkiä: nämä ovat kauppojen halvimmat terveysruuat

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt