Terveys

Näin selätät kaamosmasennuksen ruoalla – Lohturuoka voi olla herkullista ja terveellistä

Julkaistu:

Kaamosmasennus
Kermamunkki tuntuu kutsuvalta pimeään vuodenaikaan. Lohturuoka voi kuitenkin olla samaan aikaan terveellistä ja virkistävää – ja syntisen hyvää.

IKKUNASTA näkyy pelkkää pimeää, väsyttää, käsi hakeutuu suklaalevyyn ja sipsipussiin. Syksyisin puhkeava herkkuhimo voi johtua kaamosmasennuksesta, tietää ruokaan erikoistunut psykologi Outi Rinne.

Monen elimistö kärsii pimeään aikaan serotoniinivajeesta, jota se paikkaa nopeilla hiilihydraateilla. Pullat ja keksit tuovat nopean helpotuksen, mutta ne eivät ole kestävä ratkaisu.

– Ne nostavat hyvin nopeasti verensokeria ja aiheuttavat mielihyväreaktion, joka häviää nopeasti. Ne myös koukuttavat, sitten tarvitsee lisää ja lisää.

Lohturuoka voi Rinteen mukaan olla myös virkistävää, terveellistä ja herkullista yhtaikaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Nautinnosta ei pidä luopua, mutta sen rinnalle voi tuoda hyvää tekeviä ruoka-aineita. Silloin saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla.


TERVEELLINEN lohturuoka lähtee kokonaisista ruoka-aineista. Niissä on tallella hermostolle tärkeitä ravintoaineita ja aitoja makuja.

Mikään ruoka ei itsessään aiheuta tai paranna kaamosmasennusta, mutta monipuolisuus auttaa. Etenkin B-ryhmän vitamiinit, D-vitamiini, sinkki, rauta, magnesium ja omega 3 -rasvahapot tukevat mielen hyvinvointia.

Rinne suosittelee tankkaamaan värikkäitä kasviksia, marjoja ja hedelmiä, sillä niistä saa soluja suojaavia antioksidantteja. Nappaa ostoskärryihin myös rasvaista kalaa, pähkinöitä, siemeniä ja täysjyväviljaa.

Toinen nyrkkisääntö on valita hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, kuituja ja proteiinia. Ne pitävät pitkään kylläisenä ja verensokerin tasaisena. Silloin aivot saavat tasaisesti energiaa.

– Syömistä voi säädellä myös vuorokaudenajan mukaan: hiilarit rentouttavat, proteiini aktivoi.

”Pahan mielen” ruokia ovat puolestaan valkoinen vehnä, sokeri ja transrasvat. Usein ne myös tuppaavat syrjäyttämään terveellisempiä ruoka-aineita. Rinteen mukaan niitä voi korvata myös makeissa resepteissä esimerkiksi bataatilla ja avokadolla.

– Tumma suklaa on lohturuokien kuningas, se vaikuttaa mielialaan nopeasti.


KIELLETTYJEN ja sallittujen lohturuokien listaa Rinne ei laadi. Kaikkea voi syödä, kun pysyy kohtuudessa.

– Jos päättää rojahtaa sohvannurkkaan ja syödä levyn suklaata, on tärkeää hyväksyä se ja nauttia. Itsesättiminen vain lisää mielitekoja.

Kaikki lähtee siitä, että pysähtyy ruoan ääreen, hengittää ja nautiskelee. Mielitekoja on helpompi hallita, kun tiedostaa, mitä syö ja miksi.

Syyspimeillä moni kotoilee paljon. Rinteen mukaan yhdessäolo buustaa hyvää mieltä tehokkaammin kuin mikään ruoka-aine.

– Yhteiset ilta-ateriat ja ystävien tapaaminen ruoan merkeissä ovat erinomaista kaamoksen vastalääkettä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt