Terveys

Tunnollinen keski-ikäinen suorittajanainen: jäitkö herkkukoukkuun?

Julkaistu:

Terveys
Ruoka ei aiheuta kemiallista riippuvuutta, mutta siihen voi silti jäädä koukkuun. Tyypillisesti näin käy keski-ikäiselle naiselle, joka on luonteeltaan suorittaja.
Piilotetut karkkipaperit tai lusikka auton hansikaslokerossa jäätelön syömistä varten – pienet merkit voivat paljastaa ruokariippuvuuden. Tyypillistä on myös pistäytyminen eri ruokakaupoissa, kun kaikkia himoitsemiaan herkkuja ei kehtaa ostaa yhdellä kertaa.

– Ruokariippuvuudesta on kyse silloin, kun syöminen on hallitsematonta ja siihen liittyy pakonomaisuutta, salailua, piilottelua ja häpeää, kertoo Myllyhoitoyhdistyksen Ruoka ja riippuvuus -hankkeen projektipäällikkö Sanna Runsala.

Toisin kuin päihderiippuvuus, ruokariippuvuus ei ole luonteeltaan kemiallista.

– Usein puhutaan sokeririippuvuudesta, mutta yksittäiset ruoka-aineet eivät addiktoi. Ruokariippuvuus on nykytutkimuksen valossa toiminnallinen riippuvuus.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Runsala sanoo, että ruokariippuvuus muistuttaakin enemmän peli- tai seksiriippuvuutta.

 

Suklaassa rasvan ja sokerin suhde ovat aivan täydellisesti kohdallaan – se kerta kaikkiaan tuottaa meille valtavasti mielihyvää.

– Perinteisesti on ajateltu, että jokin aine koukuttaa. Yhtä lailla koukuttavaa voi olla toiminto, joka tuottaa mielihyvää – mutta josta koituu pitkällä aikavälillä ikäviä seurauksia ja jota on vaikea lopettaa.


TYYPILLISESTI ruokariippuvuus syntyy keski-ikäiselle naiselle, joka on persoonaltaan tunnollinen suorittaja.

– Riippuvaiset ihmiset selviytyvät usein hirveän hyvin muista elämän osa-alueista. Sitten syömisestä muodostuu heille rentoutumisväline, jota ei saadakaan hallintaan.

– Noidankehä syntyy, kun aletaan hävetä sitä, ettei syöminen ole hallinnassa. Häpeä voi johtaa esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden välttelyyn. Ei huvita nähdä pitkästä aikaa ystäviä, kun paino on noussut, Runsala kuvailee.

Hän huomauttaa, että vaikka usein kyseessä on naisten ongelma, yhtä lailla miehen suhde ruokaan voi muuttua ongelmalliseksi.

– Miehet vaikenevat tästä eikä heitä näy luennoillamme, mutta heidän puolisonsa kertovat, että miesten paino jojoilee ja ruoka aiheuttaa heille ongelmia.


RUOKARIIPPUVAINEN himoitsee useimmiten suola–sokeri–rasva-yhdistelmiä.

– Aivojen kuvantamistutkimuksissa on nähty, että parhaiten toimii sokerin ja rasvan yhdistelmä. Suklaassa rasvan ja sokerin suhde ovat aivan täydellisesti kohdallaan – se kerta kaikkiaan tuottaa meille valtavasti mielihyvää.


Tyydytystä voi tuottaa myös jatkuva napostelu. Toisin kuin ahmimishäiriössä, syödyt kerta-annokset eivät välttämättä ole valtavan suuria, mutta syöminen voi jatkua vaikkapa työpäivän jälkeen tauotta.

– Ikään kuin laidunnetaan koko ilta kotona töiden jälkeen. Se voi alkaa niin, että ensin herkutellaan kaapista vierasvarat ja sen jälkeen voidaan syödä ihan puoliterveellistäkin ruokaa kuten voileipiä. Niitä napsitaan jatkuvasti esimerkiksi tv:n ääressä.


RUOKAAN ja syömiseen jäädään koukkuun Runsalan mukaan samoista syistä kuin muutkin riippuvuudet syntyvät.

– Tiedetään, että noin puolet riippuvuuksista johtuu perintötekijöistä ja puolet ympäristötekijöistä. Niitä ovat ihan persoonallisuudenpiirteetkin kuten impulsiivinen luonne.

Myös yhteiskunta on muuttunut addiktioille aiempaa otollisemmaksi.

– Monet elävät eristyksissä, yksin tai kaksin ilman perhettä ja sukua, ja töissä on paineita ja arjessa kiire. Kun yrittää täyttää kaikkia ympäristön vaatimuksia, tulee mieleen helposti kysymys ”mitä minä tästä saan ja milloin minä pääsen vapaalle?”

– Kun oma hetki sitten tulee, on hirveän helppo avata karkkipussi ja rentoutua syömällä.

 

Juomisen voi lopettaa, syömistä ei. Jos syömisen kanssa on haasteita, niiden ratkaiseminen voi tarkoittaa hyvin suuria elämänmuutoksia.

Vaikeaa noidankehän murtamisesta tekee se, että ruokariippuvainen ei voi lopettaa syömistä.

– Juomisen voi lopettaa, syömistä ei. Jos syömisen kanssa on haasteita, niiden ratkaiseminen voi tarkoittaa hyvin suuria elämänmuutoksia.

Runsala neuvoo, että ensimmäinen askel muutokseen on kaikkivoipaisuuskuvitelmien unohtaminen ja sen hyväksyminen, ettei kaikkea voi aina hallita.

– Ei ole mitään syytä tuntea häpeää siitä, jos syöminen ei ole hallinnassa. Häpeä lievittyy puhumalla, joten kannattaa kertoa asiasta jollekulle tai hakeutua vertaistuen piiriin. Siellä voi havaita, että on paljon muitakin, joilla on sama ongelma, ja silti he ovat ihan fiksuja ja mukavia ihmisiä.

Näin saat syömisen hallintaan

  • Lopeta laihdutus ja aloita säännöllinen syöminen.
  • Etsi uusia mielihyvän lähteitä. Kokeile lämmintä suihkua, kävelylenkkiä, hierontaa tai musiikinkuuntelua.
  • Jos tietty ruoka-aine aiheuttaa sinulle ongelmia, vältä sitä ainakin aluksi kokonaan. Voi olla liian kova vaatimus ottaa suklaalevystä vain yksi rivi.
  • Lopeta ääriajattelu. On turha suunnitella, että vaihdat karkkipussin kahvakuulatuntiin, jos et ole tottunut liikuntaan mielihyvän lähteenä.
  • Koukuttavien ruokien syöminen vähenee, jos niiden kanssa joutuu tekemisiin vain harvoin. ”Ruokasisusta” koti siten, ettei siellä ole ainakaan näkyvillä ongelmaruokia.
  • Jos ostat suklaata, keksejä tai muita herkkuja, valitse vain pieniä pakkauksia.
  • Varaa kotiin viatonta naposteltavaa. Kun naposteluhimo iskee, kokeile napsia esimerkiksi marjoja.
  • Lisää tietoa saat Myllyhoitoyhdistyksen nettisivulta www.ruokariippuvuus.fi ja neuvontanumerosta 044 355 4872, joka vastaa maanantaisin klo 12–14 ja keskiviikkoisin klo 9–11.
Neuvot antoivat professori Pertti Mustajoki ja projektipäällikkö Sanna Runsala.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt