Viisi yllättävää syytä: Tämänkö vuoksi et laihdu? - Terveys - Ilta-Sanomat

Viisi yllättävää syytä: Tämänkö vuoksi et laihdu?

Kuvituskuva
Julkaistu: 6.11.2016 11:10

Ei puhettakaan laihtumisesta, ellei aineenvaihdunta ole tervettä. Huomaamattomat elintottumukset ja puutokset ravinteissa voivat jarruttaa aineenvaihduntaa tuntuvasti.

Ei kahvia eikä teetä

Kofeiinilla on aineenvaihduntaa kiihdyttäviä ominaisuuksia. Kohtuullisina määrinä ja täyttävän aterian päälle nautittuna kahvin sisältämä kofeiini voikin edesauttaa laihtumista. Kofeiini on neurostimulantti, joka voi tutkitusti lisätä aineenvaihduntaa viidestä kahdeksaan prosenttia, mikä tarkoittaa noin 100–170 kilokaloria päivässä.

Jos kahvia juodaan jatkuvasti ja suuria määriä, aineenvaihdunnallinen vaikutus heikkenee, sillä elimistöllä on taipumus tottua kofeiiniin. Tässä mielessä sopiva määrä on yleensä pari kuppia päivässä. Säännöllisesti kahvia juovan on aiheellista välttää muita kofeiinipitoisia juomia.

Vihreän teen juominen kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Vihreän teen juominen kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Samankaltaisia ominaisuuksia on teellä. Japanilaisen Tokushiman yliopiston tutkimuksen mukaan kuppi haudutettua teetä voi nostaa aineenvaihduntaa 12 prosenttia. Tutkijoiden mukaan vaikutuksen saa aikaan teen antioksidantti, katekiini. Erityisen hyvä vaihtoehto aineenvaihdunnan näkökulmasta on vihreä tee.

Liian vähän hiilihydraatteja

Tutkimus toisensa jälkeen vahvistaa käsityksiä siitä, että vähähiilihydraattinen ruokavalio tuottaa painonhallinnassa parempia tuloksia kuin vähärasvainen. Tämä ei saisi kuitenkaan tarkoittaa, että hiilihydraattien saanti kutistetaan olemattomiin.

Aterialla kupillisesta bataattia saa sopivan määrän hiilihydraatteja.

Aterialla kupillisesta bataattia saa sopivan määrän hiilihydraatteja.

Liikunnallisten harjoitusten aikana lihakset vaativat glykogeenia hiilihydraatista, joka on varastoitunut elimistöön. Jos ei kuluta tarpeeksi hiilihydraatteja, glykogeenin tasot ovat liian alhaisia, eikä energiaa pysty käyttämään riittävän intensiivisesti. Silloin kroppa polttaa vähemmän kaloreita niin treenin aikana kuin sen jälkeen, koska kroppa ei vaadi siinä määrin energiaa palautumiseen.

Nyrkkisääntönä: aterialla sopiva määrä on kupillinen hiilihydraatteja, kuten puuroa, ruskeaa riisiä tai bataattia.

Liian lämmin makuuhuone

Makuuhuoneessa sopiva viileys on valttia. Diabetes-lehdessä julkaistussa yhdysvaltalaistutkimuksessa selvisi, että 18,9 celsiusasteen makuuhuoneessa nukkuneilla koehenkilöillä ruskean rasvan määrä kasvoi 30–40 prosenttia. Rasvatyyppi on laihduttajalle suosiollinen, sillä ruskea rasva polttaa kaloreita enemmän kuin varastoi niitä.

Ruskean rasvan hyöty perustuu kykyyn pitää kehoa lämpimänä, mikä lisää aineenvaihduntaa. Ruskea rasva tulee aktiivisemmaksi nimenomaan kylmissä olosuhteissa.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että viileässä nukkuvien tutkittavien insuliiniherkkyys parani. Kun koehenkilöt nukkuivat 27-asteisessa huoneessa, ruskean rasvan tasot laskivat alle lähtötason. Tutkijapiireissä on esitetty arvioita, että keskuslämmitettyjen talojen liian korkea lämpötila voi olla osaselitys lihavuuden sekä aineenvaihdunnan häiriöiden yleistymiselle.

Lohi on hyvä D-vitamiinin lähde.

Lohi on hyvä D-vitamiinin lähde.

Liian vähän D-vitamiinia ja rautaa

D-vitamiini on välttämätöntä terveen lihaskudoksen säilyttämisessä ja lihaskudos on merkittävä metabolinen moottori. Yhdysvalloissa on laskettu, että vain noin neljä prosenttia yli 50-vuotiaista saa tarpeeksi D-vitamiinia. Suomessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on laskenut, että arviolta kolmannes suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta.

Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat muun muassa lohi, tonnikala, katkarapu, tofu ja kanamunat. Suomalaisten suositusten mukaisen päivittäisen D-vitamiinin määrän voisi saada esimerkiksi syömällä lohta 100–150 grammaa päivässä.

Samaan sarjaan lukeutuu vähäinen raudan saanti. Rauta on tärkeää, jotta happea kulkeutuu tarpeeksi lihaksille, jotka vauhdittavat rasvanpolttoa. Varsinkin hedelmällisessä iässä olevien naisten kannatta olla valppaana raudansaannin osalta, sillä naiset menettävät rautaa kuukautisten mukana.

Hedelmällisessä iässä olevilla naisilla raudan saantisuositus on noin 15 milligrammaa päivässä, miehille riittää yhdeksän. Rautarikkaisiin elintarvikkeisiin kuuluvat muun muassa äyriäiset, liha, pavut, viljat ja pinaatti.

Aamuauringossa liikkumisesta on tutkimusten mukaan hyötyä terveelle aineenvaihdunnalle.

Aamuauringossa liikkumisesta on tutkimusten mukaan hyötyä terveelle aineenvaihdunnalle.

Liikaa keinovaloa ja liian vähän aamuaurinkoa

Runsas altistuminen kirkkaille keinovaloille – kuten ruutuvaloille – voi ohjata aineenvaihduntaa epäedulliseen suuntaan. Kesäkuussa julkaistussa Northwestern University -yliopiston tutkimuksessa ilmeni, että altistuminen kirkkaille valoille heikensi insuliinihormonin vaikutusta verrattuna himmeään valoon niin aamulla kuin illalla.

Altistuminen ilta-aikaan kirkkaalle valolle aiheutti korkeampia huippuja verensokeritasoissa, joka lisää riskiä painonnousulle ja diabetekselle.

Sen sijaan kylpeminen aamuauringossa varsinkin liikkumalla on metabolista mannaa. Tutkimusten mukaan ihmisillä, jotka imevät eniten auringonvaloa aamuisin, on pienempi painoindeksi kuin heillä, jotka saavat auringonvalonsa ilta-aikaan.

Yliopiston tietojen perusteella aikainen auringonvalo auttaa säätelemään vuorokausirytmiä. Tämä puolestaan vaikuttaa lukemattomiin kehontoimintoihin, kuten unenlaatuun, ruoan syömisen määriin sekä kalorienpolton tehokkuuteen. Nämä ovat kaikki välttämättömiä terveelle aineenvaihdunnalle.