Suomalaisten D-vitamiinitasot nousseet selvästi – Näin saat tarpeen täyteen ilman vitamiinilisiä - Terveys - Ilta-Sanomat

Suomalaisten D-vitamiinitasot nousseet selvästi – Näin saat tarpeen täyteen ilman vitamiinilisiä

Työikäisten D-vitamiinin saanti on jo suunnilleen optimaalisella tasolla.

Julkaistu: 24.10.2016 11:43

D-vitamiinin puutos lisää monien sairauksien riskiä. Vitamiinia voi saada riittävästi, vaikkei sitä napsisi purkista.

Liian vähäinen D-vitamiinin saanti on yhdistetty moniin sairauksiin, kuten osteoporoosiin, astmaan, silmänpohjan ikärappeumaan ja joihinkin syöpiin.

Suomessa D-vitamiinia on lisätty nestemäisiin maitotuotteisiin ja rasvalevitteisiin vuodesta 2003 alkaen. Vuonna 2010 suositus lisätyn vitamiinin määrästä kaksinkertaistettiin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen tutkimuksen mukaan lisäys on toiminut. Tutkimuksen mukaan suomalaisten työikäisten veren D-vitamiinitasot ovat selvästi nousseet välillä 2002–2012.

Tällä hetkellä työikäisten suomalaisten D-vitamiinitaso vaikuttaa keskimäärin optimaaliselta. Tutkimuksen tulokset perustuvat THL:n FINRISKI-aineistoon.

Tutkimuksessa havaittiin, että naisilla D-vitamiinitasot ovat keskimäärin nousseet 48 nanomoolista litrassa 67 nanomooliin, miehillä 45 nanomoolista 63 nanomooliin. 50 nanomoolin tasoa pidetään yleisesti hyvänä.

Näin syöt riittävästi D-vitamiinia

D-vitamiinin saanti ruoasta ja valmisteista on lisääntynyt selvästi sekä naisilla että miehillä. Suomalaiset saavat suurimman osan D-vitamiinista maitotuotteista, rasvalevitteistä ja kalasta.

THL:n erikoistutkija Susanna Raulion mukaan aikuiset voivat saada tarpeeksi D-vitamiinia ilman vitamiinilisiäkin.

– Silloin, kun ei käytetä päivittäin D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja kalaa 2–3 kertaa viikossa, suositellaan 18–74-vuotiaille 10 mikrogrammaa D-vitamiinilisää vuoden pimeimpänä aikana loka–maaliskuussa, Raulio toteaa THL:n tiedotteessa.

D-vitamiinin puutos on haitallinen, pahimmillaan vaarallinen. Riittävä D-vitamiini auttaa pitämään luuston vahvana.

Kannattaa kuitenkin pysytellä tutkitusti turvallisella alueella ja käyttää suositeltua annosta. Tutkimuksessa ei havaittu hälyttävän korkeita D-vitamiinin seerumipitoisuuksia, mutta D-vitamiinia voi saada liikaa, jos käyttää suuria annoksia ravintolisiä.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu European Journal of Public Health -julkaisussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?