HS: Professorin mielestä liika hygienia sairastuttaa meidät: ”Terveydellemme tekisi hyvää tonkia maata”

Professori Pentti Huovinen uskoo, että monet sairaudet voitaisiin ehkäistä, jos mylläisimme suolistomme bakteeriston rikkaammaksi.

Liika likakammo ei kannata. Professori neuvoo, miten muokkaat suoliston bakteeristosta monipuolisemman.

18.10.2016 16:57

Terveydellemme tekisi hyvää tonkia maata, syödä multaporkkanoita, poimia marjoja ja sieniä, halailla possuja ja muita eläimiä, toteaa Turun yliopiston bakteeriopin professori Pentti Huovinen Helsingin Sanomien jutussa.

Huovisen mukaan ympäristömme on muuttunut ylihygieeniseksi. Liika puhtaus heikentää terveydelle elintärkeää suoliston bakteeristoa.

Professorin mukaan suolisto on terveydelle yhtä tärkeä elin kuin sydän, maksa ja munuaiset.

– Sanotaan, että olet mitä syöt. Oikeasti sanonnan pitäisi kuulua näin: olet sitä, mitä suolistosi bakteerit tekevät siitä, mitä syöt.

Heikentyneestä bakteeristosta kertoo esimerkiksi allergioiden lisääntyminen. Huovinen ei pidä mahdottomana, että jos suoliston bakteeristo palautuisi täyteen loistoonsa, allergiat paranisivat kokonaan.

Maaseudun lapsilla astmaa ja allergioita on selvästi vähemmän, sillä he altistuvat monipuolisemmin mikrobeille kuin kaupunkilaiset.

Altistaa monille sairauksille

Liika hygienia ja yksipuolinen ravinto altistaa myös suoliston limakalvojen toimintahäiriölle, dysbioosille. Se syntyy, kun bakteereja pääsee elimistöön suolen seinämän läpi.

Häiriö on pahimmillaan vakava: dysbioosi on osatekijänä muun muassa lihavuudessa, diabeteksessa, allergioissa, verisuonitaudeissa ja aivoterveydessä. Dysbioosi ei läheskään aina tunnu, mutta siitä voivat kieliä jatkuvat suolisto-ongelmat.

– Dysbioosi pitää elimistössä jatkuvaa tulehdustilaa, joka on kuin pienesti palava liekki. Jos tulee muita tulehdusta vahvistavia tekijöitä, liekki oikein leimahtaa, Huovinen kertoo Helsingin Sanomissa.

Professorin kolme vinkkiä suoliston hoitamiseen:

1. Syö ravitsemussuositusten mukaisesti: runsaasti kasviksia, hedelmiä ja täysjyvää. Vältä punaista lihaa ja sokeria.

2. Vältä turhia antibioottikuureja. Antibioottikuurin vaikutus voi näkyä suoliston bakteeristossa vielä vuoden päästä.

3. Liiku luonnossa. Muista myös upottaa kädet välillä multaan!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?