Terveys

Mitä ilmavaivojen haju paljastaa? Kananmuna-aromi on usein hyvä merkki

Julkaistu:

Ilmavaivat
Mätä muna vai vanhentunut parsakaali? Asiantuntija paljastaa, mitä paukkusi perusaromi kertoo sinusta.
Muistuttaako pierusi monta kuukautta kaapissa muhinutta parsakaalia? Vai pääsetkö kuin koira veräjästä hajuttomalla tuhnulla?

Entä sitten kaikkien suosikki, mätä kananmuna – tarkoittaako se, että minussa on jotain vialla?

Paha haju voi aiheuttaa noloja tilanteita, mutta vahva aromi ei yleensä ole aihe huoleen. Näin lohduttaa gastroenterologi eli vatsaelinsairauksiin erikoistunut lääkäri, tohtori Myron Brand Thrillist-julkaisussa.

– Paha haju on seurausta ruokavaliosta ja siitä, mitä bakteerit tekevät ruoansulatuselimistössäsi, Brand toteaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Brandin mukaan pieru on näköisesi: ei nyt aivan sormenjälki, mutta yksilöllinen kuitenkin. Sinä itse saat pierusi haisemaan.

Hyvät bakteerit kiittävät kaasulla

Noin prosentti kehon tuottamasta kaasusta haisee, kirjoittaa Bustle. Ironista kyllä, mitä terveellisemmin syöt, sitä pahempi lemu.

Kuitupitoiset ruoat, kuten parsakaali, ruusukaali ja kvinoa ruokkivat suoliston hyviä bakteereja, jotka puolestaan tuottavat haisevia kaasuja.

Paukkujen salonkikelpoisuuden pilaavat etenkin rikkipitoiset yhdisteet, kirjoittaa sisätautien erikoislääkäri, professori Pertti Mustajoki Tiede-lehdessä. Pääsyyllisiä ovat mädän kananmunan hajuinen rikkivety, pahentuneiden kasvisten aromia muistuttava metaanitioli ja kaalinkatkuinen, hiukan makeampi dimetyylisulfidi.

– Jotkut ovat metaanintuottajia, jotkut enemmän rikkivedyn tuottajia. Riippuu siitä, mitä syöt, Brand toteaa.

Rikkivetyä muodostuu, kun keho pilkkoo rikkipitoisia ruokia. Rikkiä on esimerkiksi parsakaalissa, kukkakaalissa, maitotuotteissa ja pavuissa. Kananmunapieru voi kieliä myös laktoosi-intoleranssista.

Metaanitiolia puolestaan syntyy esimerkiksi parsan sulamisen jälkituotteena, ja sitä on myös luonnostaan punaisessa lihassa.

Pääseekö aromeista eroon?

Lemua voi Brandin mukaan koettaa hillitä probiooteilla, kuten maitohappobakteereilla. Myös FODMAP-ruokavalio, jossa vältellään elimistössä käymisreaktion aiheuttavia hiilihydraatteja, voi auttaa.

FODMAP-välttölistalla olevat kasvikset, kuten sipuli, ovat kuitenkin varsin terveellisiä. Kannattaa miettiä tarkkaan, ovatko aromipaukut hyvä syy rajoittaa syömisiä. Suoliston bakteereja pitää ruokkia, jotta pysyy terveenä.

Myös proteiinipitoinen ruokavalio voi tohtorin mukaan auttaa. Proteiinit eivät yleensä aiheuta niin paljon ilmavaivoja kuin hiilihydraatit.

Brand tosin muistuttaa, että se, mikä vaimentaa yhden vatsan, voi käynnistää toisen suolessa kunnon konsertin.

Jatka samaan malliin!

Terve ihminen pieraisee noin 10–20 kertaa päivässä, eli tuhnuttelu on normaalia. Jos paukut pysyvät aisoissa eikä kipuja ole, jatka samaan malliin.

Jos paukuttelu sen sijaan on tauotonta ja häiritsevää, voi olla hyvä poiketa lääkärissä.

– Liiallinen piereskely on merkki siitä, että hiilihydraatit eivät imeydy kunnolla, Brand toteaa.

Mädän munan lemu ei kuitenkaan ole mikään häpeä. Se on vain bakteerien tapa kiittää hyvästä ruoasta.

Lue myös täältä, mitä muuta pieru paljastaa sinusta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Tuoreimmat