Juotko tarpeeksi vettä? Tarkkaile kehosi merkkejä ja saat vastauksen

Kehon viestejä kannattaa kuunnella, sillä liika veden kittaaminen voi olla vaarallista.

Liian vähäinen vedensaanti on haitallista. Niin on sekin, jos juo litratolkulla joka päivä.

10.10.2016 15:02

Oletko ikinä huomannut, että kun juot ison määrän vettä kerralla, nieleminen alkaa lopulta tökkiä pahasti? Kyse saattaa olla elintärkeästä refleksistä, jolla kehosi yrittää estää sinua juomasta vaarallisia määriä.

Monashin yliopiston tutkimus paljasti ensimmäistä kertaa mekanismin, joka säätelee nesteen saantia kehossa. Tutkijat havaitsivat, että nieleminen vaikeutuu, kun vettä on tullut kulauteltua riittävästi.

Liika vedensaanti voi aiheuttaa hengenvaarallisen vesimyrkytyksen. Kun veri laimenee liikaa ja elektrolyyttitasapainot painuvat vaarallisen alas, aivojen toiminta häiriintyy.

– Tiedän tapauksia, joissa maratoonareiden on käsketty tankata vettä ja he ovat kuolleet, koska he ovat seuranneet ohjeita orjallisesti, professori Michael Farrell toteaa Science Daily -julkaisussa.

Yleensä myrkytykseen vaaditaan, että juo useita litroja muutamien tuntien sisällä.

Aivot pistävät vastaan

Tutkimuksessa koehenkilöt joivat vettä ensin janoisena liikunnan jälkeen, myöhemmin ylimääräistä vettä ilman janontunnetta. Tämän jälkeen he arvioivat, kuinka hankalaa veden nieleminen oli.

Nielemisestä tuli kolme kertaa hankalampaa, kun sopiva vesimäärä oli ylittynyt. Keho harasi vastaan ja koehenkilöiden piti ylittää kehon vastustus, jotta he pystyivät juomaan lisää.

Väkisin juominen myös aktivoi tiettyjä aivoalueita. Tutkijat päättelivät, että aivot hankaloittavat nielemisrefleksiä ja yrittävät ohjata juomaan oikean määrän.

”Juo janon, älä aikataulun mukaan”

Tutkijat myös kumoavat yleisen myytin, että päivässä pitäisi juoda 8 lasillista vettä.

Liikunta ja kuumuus toki lisäävät vedentarvetta, mutta normaalioloissa aikuiset tarvitsevat noin yhden litran ja vanhukset 1,5 litraa vettä päivässä.

Jos juomalasin tilavuus on vaikkapa kolme desiä, suositus ylittyy reippaasti, jos juo kahdeksan lasillista päivässä.

– Kun juomme niin kuin keho sanoo, se on luultavasti ihan sopiva määrä. Juo janon, älä aikataulun mukaan, Farrell toteaa.

Myös liian vähäinen vedensaanti tekee hallaa. Vaaleankeltainen virtsan väri on hyvä merkki siitä, että juot sopivasti, tummemmat sävyt kielivät liian vähäisestä vedensaannista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?