7 ajattelutapaa, jotka tekevät onnettomaksi – yllättävän moni sortuu näihin - Terveys - Ilta-Sanomat

7 ajattelutapaa, jotka tekevät onnettomaksi – yllättävän moni sortuu näihin

Omalla ajattelullaan voi vaikuttaa paljon siihen, onko onnellinen vai onneton. Kuvituskuva.

Julkaistu: 31.7.2016 18:02

Vaikka onneton olo ei ole aina itsestä kiinni, omalla ajattelullaan voi saada paljon aikaan.

Onko olo onneton? Ulkoisia olosuhteita ei aina voi muuttaa, mutta omaa suhtautumistaan asioihin voi. Älä tee itsellesi hallaa sortumalla näihin pahaa mieltä lisääviin ajattelumalleihin:

1. ”Sitten kun”

Forbesin mukaan omaa onnettomuutta voi lisätä harrastamalla jatkuvaa ”sitten kun” -ajattelua.

Ajatteletko, että tulet taatusti onnelliseksi siinä vaiheessa, kun saat ylennyksen, löydät kumppanin tai voitat lotossa? Ei kannattaisi.

”Sitten kun” -ajattelu ei kanna kovin pitkälle. Tutkimusten mukaan onni ei ole kovinkaan vahvasti sidoksissa elämäntilanteisiin. Paljon enemmän onnea tuottaa hetkessä eläminen.

2. Yksin vellominen

Apeana muiden ihmisten läsnäolo voi tuntua epämiellyttävältä ja eristäytyminen houkuttelevalta. Kiusausta vetäytyä pitkäksi aikaa omiin oloihin kannattaa kuitenkin edes yrittää vastustaa. Jos jää vellomaan yksin omaan onnettomuuteensa, tilanne usein vain pahentuu. Pieni ihmiskontakti ei ole pahitteeksi.

3. ”Ei tässä mikään enää auta”

”Ei tässä auta mitään tehdä, koska en minä kuitenkaan pysty mihinkään…” Kuulostaako tutulta?

Onnettomat ihmiset usein erehtyvät ajattelemaan, etteivät pysty vaikuttamaan omaan elämäänsä. Lisäksi he tuppaavat paisuttelemaan omien ongelmiensa laajuutta.

Kumpikin ajatuksista on useimmiten virheellinen. Suurin osa ihmisistä voi vaikuttaa siihen, miten heidän elämänsä etenee. Lisäksi moni takaisku elämässä on selätettävissä tai ainakin päästävissä yli.

4. Jatkuva valittaminen ja pessimismi

Negatiivisen asenteen suurin ongelma on se, että pidemmän päälle se alkaa usein toteuttaa itseään. Jos odottaa epäonnistuvansa kaikessa, todennäköisesti niin myös tapahtuu.

Kuten pessimismi, myös valittaminen pönkittää itse itseään. Säännöllinen valittaminen vaikuttaa aivojen hermosolujen toimintaan ja niiden välillä kulkeviin sähköimpulsseihin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että aivot hiljalleen oppivat tiettyihin viesteihin. Negatiiviset ajatukset ja tunteet alkavat siis ruokkia yhä enemmän negatiivisia ajatuksia ja tunteita.

5. Ongelmien lakaiseminen maton alle

Vaikka omissa murheissaan vellominen ei ole erityisen järkevää, omat ongelmat pitää kuitenkin käsitellä. Elämän vaikeita paikkoja ei voi piilottaa. Jos sitä yrittää, murheet yleensä kasvavat entistä suuremmiksi.

6. Luovuttaminen

Uusien asioiden opettelu, tavoitteiden asettaminen ja henkinen kehittyminen luovat iloa elämään. Sen sijaan omassa alavireisessä olotilassa vellominen saa ihmisen helposti onnettomaksi.

7. Kateus ja vertailu

Kateus voi olla myös kehittävää, mutta hyvin helposti se muuttuu helposti huonoksi ominaisuudeksi. Se voi saada ihmisen tavoittelemaan asioita, joita ei oikeastaan edes välttämättä kaipaisi elämäänsä. Kun näitä asioita ei saavuta, mieli menee helposti maahan.

Jatkuvasti muita kadehtiva ihminen voi oppia itsestään paljon uutta, jos pysähtyy tarkastelemaan, miksi kadehtii jotain toista. Pääsisikö tunteesta eroon muuttamalla jotain asiaa omassa elämässä?

Lue lisää:

Oletko jatkuvasti hieman surullinen? Kyseessä saattaa olla tämä ilmiö

Taas naama rutussa? Nämä 6 yllättävää asiaa lisäävät pahantuulisuutta

8 onnellisen ihmisen tunnusmerkkiä – moniko pätee sinuun?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?