Näpräätkö jatkuvasti puhelintasi? 3 arkista asiaa, jotka huomaamatta pilaavat ryhtisi

Julkaistu:

Hyvä ryhti on paitsi terveellinen selälle myös hoikentava.
Rennossa asennossa röhnöttäminen voi tuntua mukavalta, mutta selän kannalta hyvä ryhti on tärkeää: silloin kuormitus kohdistuu selkään mahdollisimman tasapuolisesti. Selkäliitto muistuttaa, että hyväryhtinen myös pystyy käyttämään lihaksiaan tehokkaasti kävellessä, istuessa ja nostotyössä.

Lisäksi hyvä ryhti hoikentaa – ryhdikkäässä asennossa näytät helpostikin muutaman kilon solakammalta.

WebMD-sivusto listasi arkisia asioita, jotka voivat huomaamatta pilata ryhtisi:

1. Älypuhelin

Niin kutsutusta tekstariniskasta on varoiteltu aiemminkin, ja älypuhelinten käyttö vain lisääntyy. Pään kumartuminen eteenpäin puhelinta tuijottaessa aiheuttaa niskaan painetta, joka voi johtaa vakaviin ongelmiin, koska asento on niskalihaksille epänormaali.

Korjaa asentoa nostamalla puhelinta ja liikunta mieluummin silmiäsi kuin niskaasi.

2. Auto

Mukavuudenhaluinen ajaa mielellään penkki matalalla ja rennosti taakse nojaten.

Selkäliitto neuvoo istumaan penkin perälle siten, että yläselkä saa hyvän tuen selkänojasta.

– Varmista, että jalat yltävät koukussa hyvin polkimille ja kädet ovat noin 90 asteen kulmassa, kun otat kiinni ratista. Pidä hartiat rentoina ja vaihda käsien asentoa ajon aikana, liiton Selkäkanava-sivusto ohjeistaa.

3. Korkokengät

Korkeat korot ovat näyttävät mutta voivat valitettavasti myötävaikuttaa virheasentojen syntymiseen. Korkokengät muuttavat kehon painopistettä niin, että selän notko syvenee, ja alaselkä rasittuu. Säästä siis korkkarit iltamenoihin ja suosi jokapäiväisessä käytössä matalampia kenkiä.

Korkokenkien vaikutuksen lantion asentoon näet täältä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt