Terveys

Syötkö tarpeeksi täysjyvää? Näin monta leipäpalaa vähintään tarvitaan terveyshyötyihin

Julkaistu:

Havainto tukee jo valmiiksi mittavaa näyttöä täysjyväviljojen terveyshyödyistä.
Täysjyväviljan lisääminen ruokavalioon voi tuoreen tutkimuksen mukaan pienentää sydänsairauksien, mutta myös monien muiden sairauksien vaaraa ja lykätä niistä johtuvia kuolemia. Tulokset julkaistiin British Medical Journalissa.

Tutkimuksessa yhdistettiin ja analysoitiin 45 aikaisemman tutkimuksen aineistot, ja niiden perusteella hyödyt saavat henkilöt, jotka lisäävät täysjyväviljan päivittäistä saantiaan ainakin 90 grammalla eli noin kolmella leipäviipaleella. Tällöin pienenee riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja aivoverenkierron häiriöihin.

Tutkimusten seurantojen aikana myös heidän riskinsä menehtyä moniin sairauksiin oli pienempi kuin henkilöiden, jotka eivät käyttäneet täysjyvätuotteita.

Mitä enemmän täysjyvää, sitä enemmän hyötyä

Yhteydet olivat vielä voimakkaampia osallistujilla, jotka söivät erittäin paljon eli jopa yli 200 grammaa täysjyväviljaa päivittäin. Yhteydet koskivat täysjyväleipää, muroja sekä tuotteita, joihin oli lisätty täysjyväleseitä.


Tutkimuksiin osallistui yhteensä yli 700 000 miestä ja naista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Täysjyväviljoissa on monia ainesosia, jotka voivat selittää terveyshyödyt, mutta todennäköisimmin vaikutus johtuu niiden sisältämistä ravintokuiduista. Tulokset tukevat nykyisiä ravitsemussuosituksia.

Ota kantaa

Syötkö tarpeeksi täysjyväviljoja?

Kyllä 67% Ei 33%
Ääniä yhteensä 5536