Päätä särkee: 7 vinkkiä, joilla kipua voi helpottaa ilman lääkkeitä - Terveys - Ilta-Sanomat

Päätä särkee: 7 vinkkiä, joilla kipua voi helpottaa ilman lääkkeitä

Kuvituskuva
Julkaistu: 5.6.2016 16:36

Kun hoidat koko kehoa, hoidat samalla päätäsi ja kipu voi pysyä poissa yllättävän pitkäänkin. Katso seitsemän mahdollista kivuntappajaa.

1. Päivittäiset sauvakävelylenkit ovat jännityskipua potevalle paras tapa ehkäistä särkyä, sillä sauvaillessa niska-hartiaseutu saa tarvitsemaansa liikettä ja jumittumat lievenevät.

2. Kannattaa myös pitää hyvää huolta riittävästä unesta ja monipuolisesta ravinnosta sekä vältellä liiallista alkoholinkäyttöä.

3. Venyttelylajit ja jumpat, joissa koko keho pääsee liikkeelle, ovat estolääkettä päänsärkypotilaalle.

4. Erilaiset rentoutustekniikat joogasta alkaen syventävät hengitystä, hapettavat aivoja ja rentouttavat myös pääkoppaa pingottavia lihaksia.

5. Kuntosaliharjoittelusta on tutkitusti hyviä tuloksia jännityspäänsäryn ehkäisyssä.

6. Silmien rasittuminen tai heikentynyt näkö voi aiheuttaa päänsärkyä. Vaivan voi korjata oikean vahvuisilla silmälaseilla.

7. Tärkein! Lähde viivyttelemättä lääkäriin, jos päänsärky alkaa äkillisesti ja erittäin rajuna, suorastaan räjähtävänä. Lääkäriin on syytä lähteä silloinkin, jos särky kestää viikkoja ja vain pahenee, särkyyn liittyy äkillistä pahoinvointia ja kipu on pahimmillaan aamulla.

Lue myös:

Aurinkorasva ei suojaa melanoomalta

Kaarina Suonperän vinkit juhlaan: Hattu kyllä, sepalusfarkut ei

Näyttelijä Tiia Louste salaa ylioppilaaksi: "Aikuisena opiskelu on helppoa"

Kun naapuri kiusaa

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta