HS: Jo 9–16-vuotiailla jatkuvia selkäkipuja: ”Kivut alkavat levittäytyä kehossa”

Julkaistu:

Selkävaivat
Nuorten niska- ja selkävaivat, unihäiriöt sekä mielialaoireet ovat kasvussa.
Helsingin Sanomien haastatteleman Tampereen yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten kipupoliklinikan erikoislääkäri Minna Ståhlin mukaan jo 9–16-vuotialla nuorilla on jatkuvia selkäkipuja.

Hän tutki asiaa väitöskirjassaan 2014, jolloin selvisi, että joka toisen 16–18-vuotiaan nuoren niska oli kipeä vähintään kerran viikossa. Ståhlin mukaan yksi selitys on riittämätön uni, jonka vuoksi elimistön kipuradasto herkistyy.

– Kivut koetaan voimakkaampina ja ne alkavat levittäytyä kehossa. Jos nuorella on lisäksi stressiä ja ahdistusta, muodostuu oravanpyörä, Ståhl kertoo HS:lle.

Ståhlin mukaan selkä-ja niskakipujen lisäksi myös nuorten mielialaoireet ja unihäiriöt ovat kasvussa. Pelkkä liikunnan lisäys ei auta kipujen taltuttamiseen, vaan on tärkeää huolehtia myös unesta ja palautumisesta.

Tekniikka yksi syypää

Yksi syy kipuihin on lisääntynyt älypuhelinten, tablettien ja tietokoneiden käyttö. Asiaa aiemmin IS:lle kommentoineen Selkäliiton fysioterapeutin Hilkka Virtapohjan mukaan suurin osa ongelmista syntyy, kun älypuhelimia, näyttöjä ja tietokonetta käytetään huonossa asennossa.

Näyttöä herkeämättä tuijottaessa pää painuu eteen, asento kääntyy lysyyn, hengitys vaimenee, välilevyjen paine kasvaa alaselässä ja aineenvaihdunta heikkenee. Hengityksen vaimentuessa keuhkot painuvat kasaan ja niiden tilavuus pienenee 30 prosenttia, kudokset eivät saa happea ja kehossa käynnistyy stressireaktio.


Tekstareita ei pitäisi näpytellä puolta tuntia pidempään eikä tietokoneella saisi olla yli kahta tuntia. Virtapohja neuvoo asettamaan näytön niin, ettei alas tarvitse kurkkia. Tekstareita näppäillessä puhelimen olisi hyvä olla suunnilleen suun tasalla, ettei pää nyökähdä eteenpäin.

– Se aiheuttaa 27 kiloa kuorman niskalle, joka taas pyöristää selän. Se on alaselälle haitta, Virtapohja toteaa.

Näyttöpäätteisiin uppoaminen vie selän lisäksi myös mielen mukaan. Tietoisuus omasta kehosta ja sen liikeradoista heikkenee, jos koko keskittyminen on laitteissa. Silloin sattuu myös helpommin vahinkoja, Virtapohja selittää. Asennon ojentaminen lisää myös itsetuntoa ja parantaa mielialaa.

Tervekin selkä voi hajota

Vaikka selkäranka olisi täysin terve, alkavat niskan ja pään pitkäaikaiset väärät asennot vaikuttaa väistämättä negatiivisesti, kertoo fysioterapeutti ja terveystieteiden tohtori Sinikka Kilpikoski HS:lle. Kilpikosken mukaan nuorten ja lasten joustavat ja liikkuvat niskat venyvät helposti ääriasentoihin. Pehmytkudosten venyminen herättää kudoksen kipureseptorit.

– Terveelle kudoksella saadaan kipu jo sillä, että ollaan pitkään tällaisessa venyneessä asennossa. Kivun voi laukaista esimerkiksi se, että nukkuu mahallaan niska kiertyneenä toispuoleiseen ääriasentoon, toteaa Kilpikoski HS:lle.

Ajan kuluessa huonot asennot voivat johtaa lukuisiin kipuihin jo nuorella ja tuottaa isompia ongelmia, kuten iskiaskipuja, välilevyn ongelmia ja alaselän kipuja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt