Kilpirauhaspotilas, saatko tarpeeksi tärkeää ravinnetta? Kilpirauhasen kannalta elintärkeä aine

Julkaistu:

Kilpirauhanen
Puute voi aiheuttaa sydänlihaksen rappeumaa ja riittävä saanti näyttelee tärkeää roolia kilpirauhasen kunnossa.
Seleeniä on kaikkialla ihmisen elimistössä. Se auttaa useiden kymmenien entsyymien ja proteiinien toiminnassa. Seleenin puute voi aiheuttaa sydänlihaksen rappeumaa. Liian vähäinen saanti voi pahimmillaan kasvattaa myös sydän- ja verisuonisairauksien sekä eräiden syöpien riskiä.

Sanotaan, että suomalaisten seleenin saanti on pääosin turvattu, sillä sitä lisätään lannoitteisiin. Silti suomalaiset eivät tunnu saavat sitä tarpeeksi. Luomutuotteissa seleeniä on varsin vähän, sillä siellä ainetta ei käytetä lannoitteissa. Tänä vuonna Ravitsemusneuvottelukunta päätti, että seleenisuositusta pitää nostaa; vanha suositus ei ollut riittävä.

Kilpirauhaspotilas, saatko tarpeeksi seleeniä?

Seleeni on varsinkin kilpirauhasen kannalta elintärkeä aine. Sitä tarvitaan jo ihan normaaliin toimintaan, mutta erityisesti laiskan kilpirauhasen toiminnassa seleenin osuus on merkittävä. Useilla kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivillä on seleenin puutosta.

Terveyskirjaston mukaan kilpirauhasen vajaatoimintaan syö Suomessa lääkkeitä 240 000 ihmistä. Naisilla se on neljä kertaa miehiä yleisempi. Suurin osa potilaista on myöhäisessä keski-iässä tai sitä vanhempia, mutta sairaus voi ilmaantua nuoremmillakin.

Nämä ovat suositusarvot

Naisten ja miesten seleenisuositukset nousivat 10 mikrogrammalla: eli naisten on syytä saada seleeniä 50 ug vuorokaudessa ja miesten 60 ug. Seleenin tärkeimpiä lähteitä ovat liha ja lihavalmisteet, maito ja maitovalmisteet ja täysjyvävilja. Pitkäaikainen ylitys voi olla haitaksi terveydelle, sanoo neuvottelukunta.

Turvallisen saannin ylärajana pidetään 300 mikrogrammaa vuorokaudessa. Jo muutamalla parapähkinällä voi korvata seleenivajeen, ellei ole allerginen pähkinöille.

Lue Top 10 seleenin lähteet Et-lehden sivuilta täältä!