Stressi tekee myös hyvää – tässä 9 tapaa - Terveys - Ilta-Sanomat

Stressi tekee myös hyvää – tässä 9 tapaa

Kuvituskuva
Julkaistu: 2.5.2016 17:12

Pieni paineen tunne saattaa muun muassa parantaa muistia ja lähentää ihmisiä.

Stressi, tuo nykyihmisen pahin piinaaja. Tutkimuksissa on huomattu, että jatkuva stressi lihottaa ja voi ajaa huonoihin elintapoihin. Stressi aiheuttaa myös unettomuutta. Pahimmillaan se johtaa uupumukseen.

Pieni paineen tunne voi kuitenkin olla myös hyväksi. Bustle listasi stressin myönteiset vaikutukset.

1. Saat lisää motivaatiota

Stressaako tärkeä työhaastattelu? Piinaako projektin kalmanlinja?

Hyvä homma.

Lopputuloksen kannalta stressi on perin myönteinen juttu. Pieni stressi laittaa mielen ja kropan liikkeelle. Suomen Mielenterveysseura muistuttaa, että sen tarkoitus on valmistaa huippusuoritukseen.

2. Muistisi paranee

Proceedings of the National Academy of Sciences -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan hetkellinen stressi voi parantaa työmuistia. Tässä saattaa olla syy siihen, miksi jotkut meistä suoriutuvat parhaiten paineen alla.

3. Opit tehokkaammin

Stressaantuneena on oikea aika opetella jotain uutta. Ainakin jos uskoo Learning and Memory -tiedelehdessä julkaistuja tutkimustuloksia. Niiden mukaan stressi parantaa oppimistuloksia.

4. Lähennyt muihin ihmisiin

Hankalat ajat saattavat ihmiset yhteen. Yhdysvaltalaisen psykologiliiton APA:n mukaan stressaantuneilla on veressään runsaasti niin sanottuja kiintymyshormoneja. Ne auttavat tutustumaan ihmisiin ja muodostamaan kiinteitä suhteita.

Freiburgin yliopiston tutkimuksessa huomattiin, että stressitilanteessa ihmiset luottavat helpommin muihin. Stressi saa siis sosiaalisemmaksi.

5. Saat kasvatusapua

Pienen lapsen vanhempana stressi on osa arkipäivää. Onneksi siitä on myös hyötyä.

Johns Hopkinsin yliopiston tutkimuksessa todetaan, että äidin kohtalainen stressi raskausaikana nopeuttaa lapsen henkistä kehitystä.

6. Tajuat muuttaa asioita

Ahdistaako parisuhde? Rassaako työ mieltä?

Stressi saattaa joskus tarkoittaa sitä, että sen aiheuttaja ei ole itselle hyväksi. Kun tämän huomaa, asiasta voi olla helpompaa luopua.

– Pieni stressi voi auttaa meitä tekemään tarpeellisia muutoksia elämään, kiteyttää psykologi Mikki Martinez Bustlelle.

7. Vastustuskykysi saa potkua

Pitkäaikainen stressi saattaa heikentää immuniteettia. Väliaikainen paine kuitenkin antaa sille buustia. Psychoneuroendocrinology-tiedelehti kertoo, että stressaantuneen immuunisolut aktivoituvat automaattisesti. Kroppa on siis valmis taistelemaan tauteja vastaan.

8. Saat adrenaliinipiikin

Miksi jotkut ihmiset pitävät stressistä? Yksi syy löytyy Bustlen haastatteleman psykologin Lindsay Biran mukaan adrenaliinista. Se aiheuttaa kehoon ”taistele tai pakene” -reaktion. Joidenkin mielestä adrenaliinin vaikutus on epämiellyttävä, mutta toiset nauttivat siitä.

9. Siedät painetta yhä paremmin

Mitä enemmän painetta kohtaa, sitä helpompi sitä on myös kestää, kertoo MTV:n haastattelema psykologi Ville Ojanen.

Lue lisää:

Stressaako? Kokeile näitä vinkkejä

Etkö tiedä, mistä stressisi johtuu? Todennäköisesti joistakin näistä arkisista asioista

37 pientä asiaa, jotka lihottavat

Lisää aiheesta