Terveys

Älä lähde liikkeelle flunssassa, jos oireesi täsmäävät näihin – Urheilulääkäri: ”Riski saada jälkitauti on moninkertainen”

Julkaistu:

Flunssa
Urheilulääkäri neuvoo, miten aloitat kuntoilun turvallisesti sairastamisen jälkeen.

POTILAAT kysyvät liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukalta toistuvasti samaa asiaa: Milloin kuntoilun voi aloittaa sairastamisen jälkeen?

Laukka kertoo, että itse asiassa jo flunssan aikana kevyt liikuskelu on parempi vaihtoehto kuin pelkkä paikallaan makaaminen.

Jos ei ole vuodepotilaana tai kuumeessa, Pippa Laukka suosittelee kevyitä lihaskuntoliikkeitä, jaloittelua ja venyttelyä, koska ne pienentävät makaamisen aiheuttamaa lihaskatoa ja poistavat lihasjumeja ja -kipuja.

– Käytännössä se tarkoittaa jaloillaan oloa neljän seinän sisällä. Voi tehdä esimerkiksi 10–15 kyykkyä muutaman kerran päivässä, mutta ei leuanvetoja eikä punnerruksia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Oletko kipeä kaulan ylä- vai alapuolelta?

Laukka korostaa, että tilanteessa, jossa mietitään, onko vielä kipeä vai ei, avainsana on varovaisuus.

– Liikkeelle täytyy lähteä varovasti, eli ensimmäiseksi ei juosta normaalia lenkkiä vaan vaikka kävellään. Tunnin juoksun asemasta voi hölkätä vartin ja kävellä loput.


Hengitystietulehdusten karkea jako kaulan ylä- ja alapuolisiin tauteihin auttaa hahmottamaan omaa tilannetta.

Kaulan yläpuoliset oireet – nuha, tukkoisuus, kurkkukipu ja paineen tunne kasvojen alueella – tarkoittavat tavallista flunssaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lievä nuha ja kurkkukipu eivät ole este kevyelle harjoittelulle, mutta treenaamista ei saa jatkaa, mikäli flunssassa esiintyy myös yleisoireita, kuten lihaskipua, kuumetta, väsymystä tai yleistä sairauden tunnetta.

Voi johtaa vakaviin jälkitauteihin

Kaulan alapuolelle painottuva tauti ei ole enää tavallinen flunssa, ja sairaana urheileminen voi aiheuttaa jälkitaudin. Alahengitystietulehdusten oireita ovat yskä, keuhkoputkien ärsytys, limaisuus ja hengityksen tukkoisuus.

– Kaulan alapuoliset taudit saattavat johtaa vakaviin jälkitauteihin. Riski saada jälkitauti on moninkertainen verrattuna kaulan yläpuoliseen tautiin, Laukka varoittaa.

– Tyypillisiä jälkitauteja ovat keuhkoputkentulehdus, keuhkokuume ja sydänpussintulehdus. Tutkimusten perusteella jopa prosentti melko tavallisista alahengitystietulehduksista kehittää jonkinasteista tulehdusta myös sydämeen.

Alahengitystietulehdukset vaikuttavat myös suorituskykyyn.

– Ne vaikuttavat sydämen ja keuhkojen toimintaan, verenkiertoelimistön toimintaan, aineenvaihduntaan, ja siihen, minkälainen vaste harjoituksesta tulee.

Anna aikaa toipua

Monesti käy niin, että flunssasta toipuessa tekee mieli lähteä kuntoilemaan jo ennen kuin elimistö on ehtinyt toipua. Ratkaiseva vaihe koittaa Laukan mukaan, kun taudista on toipunut 80-prosenttisesti.

– Se on haastavin vaihe sekä henkisesti että fyysisesti. Monella loppuu kärsivällisyys, ja juuri silloin voi tulla hölmöiltyä ja treenattua puolikuntoisena liian kovaa.

Pahin virhe on yrittää jatkaa treeniä suoraan siitä, mihin ennen sairastumista jäi.

– Tyypillistä on, että tehdään heti täysillä, sata lasissa. Elimistölle rasitus on kuitenkin suurempi kuin terveenä, sillä elimistö on vasta toipumisvaiheessa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt