Älä riko selkääsi! 5 neuvoa, jotka kannattaa pitää mielessä puutarhatöissä

Julkaistu:

Selkävaivat
Keväiset puutarhatyöt ovat hyvää reipastelua, jossa koko keho saa treeniä.

Puutarhatyöt voivat kuitenkin väärin tehtynä kuormittaa selkää. Riskiä voi pienentää työskentelemällä hyvässä ryhdissä ja ergonomisessa asennossa.

– Puutarhatöissä kierretään vartaloa, kyykistytään, kumarrellaan ja nostellaan, liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto Selkäliitosta listaa Selkäliiton tiedotteessa.

Venyttele ja verryttele ennen töihin ryhtymistä. Hommia ei kannata myöskään rykäistä kerralla valmiiksi, vaan jakaa niitä pienempiin osiin ja pitää sopivia mehutaukoja.

– Lämmittelyn lisäksi on tärkeää työskennellä hyvässä asennossa ja tauottaa töitä, Ailanto neuvoo.

Muista nämä, kun...

1. Haravoit

Älä riuhdo, vaan käytä koko vartaloa jaloista ja lonkista saakka. Vaihda välillä etummaista jalkaa ja käytä kehon molempia puolia. Katso mieluummin etuviistoon kuin kenkien kärkiin.

2. Kitket rikkaruohoja

Polvistu pehmoiselle alustalle tai istu matalalle jakkaralle.

3. Kaivat ja lapioit

Kyykisty koukistamalla polvia ja lonkkia. Pidä maata nostaessa toisella kädellä kiinni lapion alaosasta. Käytä koko vartalon liikettä, jos heität multaa sivulle. Vältä kiertoliikkeitä raskaita lapiollisia nostaessa, sillä ne kuormittavat välilevyjä.

4. Nostat ja kannat

Pistä jalkalihakset peliin, kun nostelet ja kantelet raskaita ämpäreitä ja muovisäkkejä. Aktivoi nostaessa keskivartalo ja pidä säkki lähellä kehoa koko noston ajan. Ojenna selkä ja avaa rintakehä, ettet painu kumaraan.

5. Leikkaat pensaita

Älä varvistele tai kurottele turhaan, vaan käytä tarvittaessa pitkävartisia apuvälineitä ja tikkaita.