Terveys

16 syytä, miksi kannattaa syödä terveellisesti – ”Yksi parhaista konsteista ehkäistä rintasyöpää”

Julkaistu:

Me Naiset
Energinen olo, tehokas vastustuskyky ja hyvä stressinsietokyky. Terveellinen ravinto auttaa moneen vaivaan.
Kilojen karisemisen lisäksi terveellisestä syömisestä on paljon muutakin hyötyä. Se saa koko kropassa aikaan muutoksia aina hyvinvoivasta sydämestä tehokkaampaan pääkoppaan.

1. Suorituskykysi paranee

Biologian näkökulmasta ruoka on ihmisen polttoainetta. Sen tarkoituksena on saada kroppa toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Mitä monipuolisemmin syöt terveellistä ruokaa, sitä helpompaa on saavuttaa esimerkiksi liikuntaan liittyvät tavoitteesi.

2. Tulet iloisemmaksi ja energisemmäksi

Terveellinen ruoka ei vaikuta pelkästään kehoon. Sillä on yhteys myös mieleen. Epäterveellinen, runsaasti transrasvoja, sokeria ja natriumia sisältävä ravinto on yhdistetty masennuksen ja ahdistuksen syntyyn. Paljoni aminohappoja, hyviä rasvoja ja D-vitamiinia sisältävä ruokavalio sen sijaan selättää apean mielialan.

Auringostakin saatava D-vitamiini on ensimmäinen askel kohti energisyyttä. Myös B-vitamiini tekee olosta terhakkaamman. Näiden lisäksi energisen olon takaajia ovat hyvät rasvat, täysjyväviljat ja proteiini.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

3. Nukut paremmin

Kärsitkö uniongelmista? Pennsylvanian yliopiston tutkimuksen mukaan apu saattaa löytyä lautaseltasi. Esimerkiksi levottomien jalkojen syndroomasta kärsivä voi lievittää oireita lisäämällä ruokavalioonsa rautaa. Saman tutkimuksen mukaan huono ruokavalio saattaa myös huonontaa unta.

4. Älysi terävöityy

JAMA Neurology -lehdessä julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan runsaasti tyydyttyneitä rasvoja ja transrasvoja sisältävä ruokavalio saattaa vuosien varrella kutistaa aivojen kokoa. Sen sijaan hyviä rasvahappoja sisältävät ruoat – kuten kala, pähkinät ja avokado – edistävät aivojen terveyttä ja hyvinvointia.

5. Stressaat vähemmän

Ruoka vaikuttaa paljon kehon stressihormonitasoihin. Esimerkiksi pistaasin sisältämä kalium auttaa vähentämään stressihormoni kortisolin määrää elimistössä. Tumma suklaa puolestaan vähentää stressiä, koska se vähentää elimistön adrenaliinin tuotantoa.

6. Rintasyöpäriskisi pienenee

Yksi parhaista konsteista ehkäistä rintasyöpää on kasvispainotteinen ruokavalio. Lisää siis lautaselle täysviljaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Myös sienet ovat mainiota rintasyövän ehkäisyruokaa.

7. Vastustuskykysi paranee

Iskikö kevätflunssa? Ei ihmekään, jos ruokavaliosi koostuu vääristä osasista. Vältä taudit lisäämällä ruokavalioosi raaka-aineita, jotka sisältävät antioksidantteja, probiootteja ja vitamiineja. Tällaisia ovat esimerkiksi kurpitsansiemenet, tonnikala, jugurtti ja vihreä tee.

8. Tulehdusarvosi laskevat

Kehon tulehdustilat on yhdistetty moniin vaivoihin stressistä syöpään. Onneksi terveellinen ruokavalio auttaa niihinkin. The American Journal of Clinical Nutrion -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan täysjyvätuotteiden syöminen vähentää kehon tulehdustiloja oleellisesti. Sen sijaan sokeri ja prosessoidut viljat ylläpitävät tulehduksia.

9. Suolistosi toimii hyvin

Vatsavaivat ovat yleisiä. Miltei jokaisen mahassa möyrii, kuplii tai korventaa jossain vaiheessa elämää. Vatsavaivoja vastaan voi kuitenkin taistella oikeanlaisella ruokavaliolla. Lue vinkit suoliston kannalta parhaaseen ruokavalioon täältä.

10. Sydämesi voi paremmin

Oikeanlainen ruokavalio saattaa auttaa sydäntäsi pysymään terveenä. Esimerkiksi kasvissyöjillä on huomattu olevan muita vähemmän sydän- ja verisuonitauteja. Myös pähkinöiden syöminen on yhdistetty alentuneeseen sydänkohtausriskiin.

11. Kehosi vahvistuu

Vahva kroppa kaipaa rakennusaineikseen monipuolisesti erilaisia ravintoaineita. Lihasmassan ylläpitäminen on tärkeää erityisesti iän karttuessa. Normaalipainoisen naisen tulisi syödä jokaisella aterialla noin 25–35 grammaa proteiinia.

12. Tuotteliaisuutesi kohenee

Onko palkankorotus mielessä? Siinä tapauksessa kannattaa huomioida tämä: Bringham Youngin yliopiston tutkimuksen mukaan terveellinen ruokavalio tekee työntekijöistä tuotteliaampia. Hyvä työteho puolestaan johtaa usein ylennykseen.

13. Osteoporoosiriskisi pienenee

Hyvä luusto kaipaa tuekseen hyvän ruokavalion. THL:n mukaan osteoporoosin, eli luukadon, ehkäisyssä oleellisia ravintoaineita ovat kalsium ja D-vitamiini. Näitä saa erityisesti rasvalevitteistä, kalasta, kananmunista ja D-vitaminoiduista maitovalmisteista.

14. Hedelmällisyytesi paranee

Omilla ruokavalinnoillaan voi vaikuttaa myös hedelmällisyyteen. Sen kannalta hyviä valintoja ovat esimerkiksi avokado, auringonkukansiemenet, kananmunat ja tattari.

15. Näkökykysi säilyy

Antioksidantteja sisältävät ruoat tekevät hyvää silmillesi. Esimerkiksi Suomen omaa superfoodia mustikkaa kannattaa nauttia päivittäin, koska sen on todettu suojaavan silmiä sairauksilta ja jopa parantavan näkökykyä.

16. Elinikäsi pitenee

Kaikki edellä mainitut vaikutukset johtavat pitkällä tähtäimellä yhteen tiettyyn asiaan: pidempään eliniänodotteeseen. Tutkimusten mukaan runsaasti kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä syövät ihmiset elävät keskimäärin pidempään kuin ne, joiden ruokavaliossa ei näitä asioita näy.

Lähteenä myös Women’s Health Magazine.

Lue myös:

Unohda ihmedieetit! 9 ruokasääntöä, jotka tepsivät todistetusti

”Superruoka oli viedä terveyteni”

Superfood-guru Erkki Palviainen: Tämä auttaa krapulaan

10 vinkki: näin syöt terveellisesti vähällä rahalla

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt