Asiantuntijat varoittavat suosikkidieettien ikävästä kääntöpuolesta – ummetusta, hengitys haisee, iho kuivuu... - Terveys - Ilta-Sanomat

Asiantuntijat varoittavat suosikkidieettien ikävästä kääntöpuolesta – ummetusta, hengitys haisee, iho kuivuu...

Kuvituskuva
Julkaistu: 11.3.2016 6:51

Laihdutusruokavalioilla voi olla ravitsemusterapeuttien mukaan ikäviä seurauksia, jotka voivat pahimmillaan johtaa sairaalahoitoon.

Brittilehti Daily Mail uutisoi, että suosituilla dieeteillä voi olla hyvinkin pitkä liuta erilaisia haittavaikutuksia. Esimerkiksi poptähti Kylie Minoguen suosima greippidieetti heikentää artikkelin mukaan yöunta, kun taas näyttelijä Jennifer Anistonin suosimalla Atkinsilla hengitys voi alkaa haista ja paino nousta pidemmällä aikavälillä.

Daily Mailin artikkelissa keskiössä olivat erityisesti julkkisten suosimat dieetit, mutta Ilta-Sanomat selvitti kolmen hiukan tavanomaisemman dieetin haitat.

1. Vähähiilihydraattinen dieetti

Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sanoo, että vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ongelmaksi voi muodostua ummetus, koska kuitujen saanti heikkenee suurimmalla osalla.

– Jos mennään ketoosiin, voi hengitys alkaa haista ja aluksi voi olla päänsärkyä. Pahinta, mitä olen nähnyt työssäni karppaajien kanssa on umpipussien eli divertikkelien syntyminen suoleen. Kun massa ei pääse suolistossa eteenpäin, vaan jää umpipusseihin, voi tämä kohta suolessa tulehtua. Siitä voi seurata pahimmillaan sairaalareissu.

– Naisilla voi tulla ongelmia myös kuukautisten kanssa, jos hiilarit vedetään minimiin, lisää ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad.

Ravitsemusterapeutit kuitenkin muistuttavat, että vähähiilihydraattista ruokavaliota voi noudattaa hyvin monella tapaa, eikä tutkimusnäyttöä ruokavalion hyödyistä ja haitoista ole pitkältä aikaväliltä.

– Esimerkiksi kasvisten suosiminen on järkevämpi tapa kuin pekonin ja makkaroiden syöminen. Myös kasvisten hyödyntäminen proteiininlähteenä on järkevää, jolloin riski sairastua tiettyihin sairauksiin pitkällä aikavälillä voi vähentyä.

2. Vähärasvainen dieetti

Vähärasvaisella dieetillä rasvojen saantia pyritään vähentämään selvästi. Partasen mukaan siinä vaiheessa, kun rasvojen osuus päivän ravinnosta on alle 50 grammaa, puhutaan jo liian vähärasvaisesta ruokavaliosta.

Kun välttämättömiä rasvahappoja saadaan niukasti, se vaikuttaa hormonitoimintojen kautta moniin muihin asioihin, joista Petteri Lindblad nostaa jälleen esiin kuukautiskierron häiriöt.

– Iho voi muuttua kuivaksi ja elottoman näköiseksi. Testosteronin väheneminen voi puolestaan vaikuttaa lihaskasvuun heikentävästi. Myös kolesteroliarvot voivat nousta, Hanna Partanen puolestaan listaa.

3. 5:2-dieetti

5:2-dieetillä syödään viitenä päivänä normaalisti, mutta kahtena päivänä viikossa paastotaan. Naisille suositellaan paastopäivinä 500 ja miehille 600 kilokalorin energiamäärää.

– Paastopäivinä voi olla päänsärkyä ja huteraa oloa, kun syödään vähän.

Haittavaikutukseksi Partanen katsoisi myös sen, että taipumus ahmimiseen voi alkaa paastopäivien myötä korostua.

– Paaston jälkeen muut päivät voivat helposti mennä mässäilyksi, sanoo myös Lindblad.

Myös 5:2-dieetin kohdalla Partanen korostaa sitä, ettei pitkäaikaisista haittavaikutuksista ole tutkimustietoa.

Vaikka dieeteillä ei olekaan yhteisiä haittavaikutuksia, on niillä yhteistä se, ettei haittavaikutuksia voi ravitsemusterapeutin mukaan juuri omalla toiminnalla välttää.

– Mutta toki kaikki eivät näitä haittavaikutuksia saa, eli yksilöllisiä eroja löytyy.

Tuoreimmat osastosta