Liikunta tärkeässä roolissa syövän ehkäisyssä – täyttyvätkö liikuntavaatimukset kohdallasi?

Asiantuntijan mukaan liikunta ehkäisee ainakin paksusuolen syöpää, rintasyöpää ja kohdun seinämän syöpää.

Kuvituskuva.

18.2.2016 17:22

Liikunnan tärkeys syöpien ehkäisyssä on vahvistunut, kun liikunnan vaikutuksia terveyteen on tutkittu enemmän, kertoo Suomen syöpäyhdistyksen terveyden edistämisen ylilääkäri Eeva Ollila.

– Vahvin näyttö on siitä, että liikunta ehkäisee paksusuolen syöpää, rintasyöpää ja kohdun seinämän syöpää. Riski voi alentua jopa noin 20–25 prosentilla, Ollila toteaa.

Tammikuussa päivitetyssä Käypä hoito -suosituksessa onkin huomioitu liikunta osana syöpien ennaltaehkäisyä ja toisaalta myös hoitoa. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.

Liikunta voi vaikuttaa suoraan tai välillisesti syöpäriskin alentumiseen. Liikunta esimerkiksi tehostaa suoliston liikkuvuutta, mikä alentaa paksusuolen syövän riskiä. Toisaalta liikunta lisää insuliiniherkkyyttä sekä vaikuttaa hormonitasapainoon, immuunipuolustusjärjestelmään ja aineenvaihduntaan.

Liikkuminen myös ennaltaehkäisee ylipainoa, jonka on Käypä hoito -suosituksessa todettu liittyvän ainakin kymmeneen eri syöpätyyppiin.

Kestävyysliikuntaa suositellaan

Liikuntasuositusten mukaan kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa tulisi harrastaa 150 minuuttia viikossa ja raskasta liikuntaa 75 minuuttia. Lisäksi lihasvoimaa- ja kestävyyttä tulisi harjoittaa vähintään kahtena päivänä viikossa.

Liikkumista kannattaa kuitenkin lisätä omat lähtökohdat huomioiden.

Ollilan mukaan esimerkiksi paksusuolen syövän riskiä pystyy alentamaan jo melko pienelläkin määrällä liikuntaa. Rintasyövän ehkäisyssä paras tieteellinen näyttö on saatu kuormittavammasta liikunnasta, jota on harrastettu jopa 1,5 tuntia päivässä.

– Todennäköisesti rintasyövän riskiin vaikuttaa se, että millaisia hormonaalisia muutoksia liikunta saa aikaan, Ollila sanoo.

Liikunnan lisäämisestä on kuitenkin aina hyötyä, Ollila muistuttaa. Hyvä tavoite voi olla esimerkiksi se, että liikkuisi puoli tuntia päivässä aiempaa enemmän. Tärkeintä kuitenkin on lisätä liikuntaa mahdollisuuksien mukaan.

– Elämäntapamme on viimeisen 20 vuoden aikana muuttunut. Arkiliikunnan määrä on vähentynyt, vaikka urheilua harrastetaan aiempaa enemmän. Jos arkeen saadaan lisää liikuntaa, se olisi todella hyödyllistä myös muiden sairauksien ehkäisyn kannalta, Ollila toteaa.

Syövän lisäksi liikunta ehkäisee esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteja.

Muita keinoja syövän ehkäisemiseksi

Syöpää voi liikunnan lisäksi ehkäistä lopettamalla tupakoinnin, terveellisellä ruokavaliolla, välttämällä alkoholia, ja suojaamalla iho UV-säteilyltä. Vain noin joka kymmenenteen syöpään liittyy perinnöllinen alttius.

Joskus syöpä tulee terveellisistä elämäntavoista huolimatta, vaikkei perinnöllistä alttiutta olisikaan.

– Se on arpapeliä, kuka lopulta sairastuu. Liikunta on yksi monista keinoista alentaa riskiä, mutta se ei takaa, etteikö voisi sairastua syöpään, Ollila muistuttaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?