Terveys

6 asiaa, joilla helpotat kipua – ilman lääkkeitä!

Julkaistu:

Kipu
Viidesosa suomalaisista kärsii kroonisesta kivusta. Lääkkeet eivät ole ainoa keino lieventää oireita.
Joinakin aamuina työterveyden dosentti Helena Mirandasta tuntuu siltä kuin joku löisi tulikuuman rautanaulan hänen päänsä läpi. Näin Miranda kuvailee migreeniään, josta hän on kärsinyt 14-vuotiaasta lähtien.

Miranda on kipututkija, jolla on aiheesta myös omakohtaista kokemusta. Migreenin lisäksi häntä kiusaavat iskiaskipu ja vanhat urheiluvammat.

– Olen tietoinen kivusta joka ikinen päivä. Läheisten on vaikea ymmärtää toisen kipua, ja itsellenikin sen myöntäminen ollut aikamoinen prosessi. Olenhan lääkäri, emmekä me sairasta, Miranda naurahtaa.

Kun Miranda ottaa potilaita vastaan työterveyshuollossa, hän pystyy samastumaan siihen, miltä heidän kipunsa tuntuu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kipu on hyvin yleistä: suomalaisista viidesosa kärsii kroonisesta kivusta. Nykyään kipua on alettu ymmärtää hiukan laajemmin, ei katsota vain kipeää polvea vaan hoidetaan kipupotilasta kokonaisuutena, koska kipuun liittyy usein masentuneisuutta tai huonosti nukkumista.

”Enää minun ei tarvitse pelätä pitkäaikaisia kipuoireitani”

Miranda on tutkinut kipua 20 vuotta, pääasiassa Työterveyslaitoksella.

– Olen saanut kipututkimuksesta valtavasti oivalluksia. Enää minun ei tarvitse pelätä pitkäaikaisia kipuoireitani. Ne ovat "tuttuja", ja voin elää niistä huolimatta mahdollisimman normaalisti.

Mirandan viesti muillekin kipupotilaille on, että omaa kipua kannattaa yrittää ottaa haltuun erilaisin keinoin.

– Krooniseen kipuun kuuluu surutyö, mutta suruun ei saisi jäädä kiinni vaan hyväksyä, että näillä mennään. Kivun kanssakin voi elää.

6 asiaa, jotka auttavat kipuun

1. Harrasta joogaa: Joogaamisessa yhdistyvät kehon ja mielen harjoittelu, mikä tarkoittaa, että lajin avulla on mahdollista lisätä kivunhallintaa ja samalla kohentaa mielialaa.

Eniten on tutkittu joogan vaikutusta selkäkipuun. Clinical Journal of Pain julkaisi pari vuotta sitten tiukalla seulalla laaditun kirjallisuuskatsauksen, jonka mukaan joogaa voi suositella täydentävänä hoitomuotona kroonisessa selkäkivussa.


– Joogaaminen näyttäisi myös suojelevan aivojen harmaata ainetta. Harmaa aine osallistuu kivun käsittelyyn, ja kroonisissa kiputiloissa sen on todettu vähenevän. Näyttäisi siis, että joogan harrastaminen kompensoi kroonisen kivun vaikutuksia aivoihin, Helena Miranda kertoo.

– Merkittävä tutkimustulos on sekin, että migreenipäiviä on saatu vähennettyä joogan avulla.

2. Rakasta ja kosketa: Yhdysvaltaisen Stanfordin yliopiston kipuprofessori Sean Mackey on tutkinut, että rakastetun kuvaa katsellessa vastarakastuneet koehenkilöt kokivat kipua lähes puolet vähemmän kuin satunnaisen, mukavannäköisen tuttavan kuvaa katsellessa. Selitys on, että Amorin nuoli osuu aivoissa samoihin alueisiin, joihin vahvat kipulääkkeetkin, kuten morfiini, vaikuttavat.

– Aivot käsittelevät rakkautta ja kipua yllättävän samalla lailla, Helena Miranda sanoo.


Rakkaus vaikuttaa myös ensihuuman jälkeen: tutkimusten mukaan tasapainoinen parisuhde lievittää kipua ja siihen liittyvää ahdistuneisuutta.

Jos elämässä ei ole rakkaussuhdetta, muunlainenkin kosketus voi lievittää kipua. Kun kipuoireet ovat hankalia, hieronta tai kasvohoito voi olla se hetki, jolloin vaikea jakso kääntyy parempaan päin.

3. Liiku edes vähän: 5-10 minuuttia liikuntaa kolmesti viikossa on parempi kuin ei mitään. Kun toistat tätä muutaman viikon ajan, aivoihisi automatisoituu uusi palkitsemismalli, jonka mukaan liikunnan harrastamiseen liittyy hyvä olo.

– Usein ajatellaan, että liikunta on riittävää vasta, jos lähdetään Finlandia-hiihtoon tai vähintään zumbatunnille. Minun sanomani on, ettei kannata liikkua puolipakolla terveyden vuoksi vaan etsiä liikkumisen iloa, Helena Miranda opastaa.

– Eurooppalaisen vertailun mukaan ruotsalaiset liikkuvat paljon, koska se on kivaa, kun suomalaiset taas liikkuvat terveyden vuoksi ja taistellaksemme ikääntymistä vastaan.

4. Harjoittele mindfulnessia: Mindfulness on meditaation muoto, jossa opetellaan kohdentamaan huomio tässä hetkessä tapahtuviin asioihin ilman, että yritetään arvioida tai muuttaa niitä.

Kroonista kipua potevalla keskushermosto on herkistyneessä tilassa, ja kivunsäätelyjärjestemä voi olla häiriötilassa. Tietoisuusharjoitusten avulla on mahdollista saada yliärtyneisyyttä rauhoittumaan.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan mindfulnessin avulla voi myös päästä irti vahvoista kipulääkkeistä. Kun kipupotilaat jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen teki tietoisuus- ja hengitysharjoituksia ja toinen sai vertaistukea, tietoisuusryhmän potilailla vahvojen kipulääkkeiden tarve väheni 63 prosenttia, kun toisella ryhmällä se väheni 32 prosenttia.

5. Hanki lemmikki: Pehmeän ja lämpimän eläimen läheisyys rauhoittaa, ja lemmikin silittäminen lisää oksitosiinin, eli kipua lievittävän hormonin, tuotantoa. Tutkimusten mukaan koiran lempeisiin silmiin katselu jopa kolminkertaistaa oksitosiinin määrän ihmisessä.


Toinen tutkimus osoittaa, että lemmikkieläimen seura vähentää kipulääkkeen tarvetta. Tekonivelleikkauksesta toipuvat potilaat, joiden luona vieraili terapiakoira, tarvitsivat 25-50 prosenttia vähemmän kipulääkkeitä kuin ne potilaat, jotka toipuivat ilman eläimen läheisyyttä.

6. Voimaannu taiteesta: Kulttuurin ja taiteen harrastamiseen voi kanavoida kielteisiä tunteita. Luova tekeminen antaa tunteille myönteisemmän ilmaisun, jolloin kipukin helpottuu.

Eniten tutkimusnäyttöä on musiikin vaikutuksesta kivunhoitoon. Lempimusiikin avulla krooninen kipu lievittyy parhaimmillaan 20-25 prosenttia, mikä on varsin hyvä tulos, kun kipulääkkeiden vaikutus on keskimäärin 30 prosentin luokkaa.

– Musiikki on ehdottoman suositeltavaa esimerkiksi sairaalaan. Musiikin kuuntelu näyttää tehostavan kipusignaalia estävien hermoratojen toimintaa, Helena Miranda sanoo.

Lähde: Helena Miranda: Ota kipu haltuun (Otava).

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt