Lääkäri kertoo, miten kehosi muuttuu: 30, 40, 50, 60, 70 ja 80 vuotta - Terveys - Ilta-Sanomat

Lääkäri kertoo, miten kehosi muuttuu: 30, 40, 50, 60, 70 ja 80 vuotta

Lääkäri Emilia Vuorisalmi kertoo, miten keho ja mieli muuttuvat iän myötä.

Tietyt muutokset tapahtuvat kaikille, tosin hieman eri vauhdilla.

18.1.2016 15:15

Kun olet 30+

Monet hankkivat lapsia kolmenkymmenen vuoden kynnyksellä.

Keho: Pienet lapset lisäävät usein univajetta, joka lisää stressiä ja altistaa lihomiselle. Stressi vaikuttaa myös suoliston bakteeriflooraan, joka vaikuttaa paitsi painoon myös mieleen.

Elimistön yleinen tulehdustila altistaa usein myös lihomiselle. Positiivista on, että tässä iässä elämäntapamuutokset näkyvät usein nopeasti. Lihasten suorituskyky on parhaimmillaan 20–30 vuoden iässä, jonka jälkeen se alkaa vähentyä.

Varo, ettei työ varasta kaikkea aikaasi.

Mieli: Näetkö ruuhkavuodet onnellisena vai kiireisenä aikana? Jos ei saa ympäriltä apua, kuormittuminen voi olla liiallista ja se voi tuntua päivittäiseltä selviämiseltä.

Kun olet 40+

Lihakset alkavat iän myötä hävitä. Pepun pyöreydestä pidät parhaiten huolta treenaamalla.

Keho: Miesten luukudos alkaa vähentyä 40-vuotiaana. Selässä voi olla tässä iässä jo kulumia, vaikka olisi täysin oireeton ja urheilukykyinen. Myös lihasten palautuminen alkaa hidastua. On yhä tärkeämpää muistaa lepopäivät ja lihaskunto.

Liikunta auttaa myös stressin purkamiseen. Ole kuitenkin armollinen itsellesi, sillä välillä on hyvä vain levätä.

Mieli: Tunnepuolen stressi lisää myös loukkaantumisriskiä. Jos elämässä on paljon työstressiä tai tunne-elämän haasteita, ne saattavat esiintyä esimerkiksi selkäkipuina.

Kun olet 50+

On tärkeä huomata ottaa myös omaa aikaa.

Keho: Merkittävä lihasten suorituskyvyn heikkeneminen alkaa 50–60 vuoden jälkeen. Myös vaihdevuodet alkavat naisilla.

Mieli: Mielellä on tosi tärkeä asema monien sairauksien ehkäisyssä ja parantumisprosessissa. Toki vaihdevuodetkin voivat mietityttää tässä iässä.

Kun olet 60+

Mieti, mitä olet aina halunnut tehdä ja tee se. Nyt on aikaa.

Keho: Vanheneminen alkaa oikeasti tässä vaiheessa solutasolla. Jos nuoruudessa geenit ovat määränneet, tässä iässä elintavat vaikuttavat kaikkein eniten. Vanhenemista voi siis hidastaa. Liikunta sekä terveellinen ravinto ovat tärkeässä asemassa.

Nauti rauhallisista illoista, kun lapset ovat lentäneet pois pesästä.

Mieli: Elämän muutoshetket ovat tärkeitä. Hanki elämään uutta sisältöä ja tee, mitä olet aina halunnut tehdä. Näe se positiivisesti. Myös lapsenlapset antavat energiaa, jos ne eivät kuormita.

Kun olet 70+

Punttitreeni auttaa ylläpitämään lihasmassaa.

Keho: Lihasmassa säilyy paremmin, jos on tehnyt koko ikänsä voimaharjoittelua. Jos taas on harjoittanut kestävyysurheilua, menettää lihasmassaa samaa tahtia kuin muutkin. Miehet pystyvät tuottamaan noin 80 prosenttia 20-vuotiaan maksimivoimasta vielä 70-vuotiaana.

Lapsenlapset ovat monen elämän suola.

Mieli: Niin kauan kuin on unelmia, pysyy nuorena. Motivaation ja intohimon merkityksen näkee hyvin siinä, minkä ikäiseksi ihminen itsensä tuntee.

Kun olet 80+

Kaiken ei tarvitse olla aina vakavaa. Lastenlasten kanssa hassuttelu piristää molempia.

Keho: Kaikki kehossa alkaa hidastua. Motoriset reaktiot heikkenevät, ja siksi esimerkiksi kahvikuppi saattaa täristä. Myös stressistä palautuminen huononee ikääntyessä: seniori sietää huonommin esimerkiksi kylmyyttä, hapenpuutetta ja sairauksia. Kaatumisriski on suurempi, kun tasapaino on heikentynyt. Aivojen kannalta on erittäin tärkeää pitää ne vireessä.

Mieli: Sosiaaliset suhteet piristävät, koska ne tuottavat hyvänolon hormoneja. Sanotaan, että yksinäisyys tappaa lihavuutta enemmän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?