Ravitsemusterapeutti: Uusi trendiruokavalio on ratkaisu vatsavaivoihin - Terveys - Ilta-Sanomat

Ravitsemusterapeutti: Uusi trendiruokavalio on ratkaisu vatsavaivoihin

Kuvituskuva
Julkaistu: 11.11.2015 15:00

Fodmap-ruokavalion aloittaminen auttaa jopa parissa päivässä.

Nykyään on trendikästä syödä mahdollisimman askeettisesti: gluteenittomasti, maidottomasti ja sokerittomasti.

– Tällainen dieetti lähentelee uskontoa. Kenenkään ei kannata sitä noudattaa, ellei ole vatsavaivoja, terveydenhuollon maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatinen sanoo. Häneltä on juuri ilmestynyt kirja Herkän vatsan valinnat.

Laatinen neuvoo kokeilemaan uutta fodmap-ruokavaliota, jota ylistetään vatsaystävällisen vaihtoehtona. Mistä on kyse?

– Ruokavalio kehitettiin 2000-luvun alussa Australiassa. Lääkärit ja ravintoterapeutit huomasivat, että eräitä aineita pois jättämällä ärtyvän suolen oireet helpottuivat. Ruokavaliossa kartetaan fodmap-hiilihydraatteja (Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols), jotka imeytyvät heikosti suolessa, alkavat fermentoitua eli käydä ja aiheuttavat turvotusta, ilmavaivoja ja kipua.

Fodmap-dieetillä vältettäviä ruokia ovat esimerkiksi vehnä, ruis, ohra, pavut, sipulit, sienet ja kaalit. Lisäksi kannattaa karsia purukumi, pastillit ja kivelliset hedelmät kuten omena, päärynä, vesimeloni ja mango. Kahvin, vissyn, oluen, siiderin poisjättäminen ei ole välttämätöntä, mutta voi auttaa.

Entä mitä kannattaa suosia?

– Sopivat annoskoot ovat tärkeintä: viisi tai kuusi pientä ateriaa päivässä. Fodmap-ruokavalion peruspilareita ovat kala, kana ja kalkkuna, salaatit, laktoosittomat maitotuotteet, marjat, pähkinät sekä öljy ja margariini. Viljoista sopivat kaura, kvinoa, tattari ja speltti. Perunaa ja riisiä saa syödä. Ruokavalio saa sisältää myös rahkaa, raejuustoa, kovia juustoja, piimää ja jogurttia. Hedelmistä sopivat kiivi, ananas, appelsiini ja banaani, Laatinen listaa.

Nopeimmillaan vatsa alkaa voida fodmap-dieetin aloittamisen jälkeen paremmin parissa päivässä, mutta vaikeimmissa tapauksissa vasta kuukaudessa.

– Mikäli vatsavaivat eivät ole suuria, voi ruokavalioon tehdä pieniä muutoksia, kuten vaihtaa ruisleivän sataprosenttiseen kauraleipään, välttää sipulia sekä lopettaa purkan jauhamisen, ravitsemusterapeutti neuvoo.

Lue myös:

Näin toimii normaali peräpää

Tällä ruokavaliolla saat heti litteämmän vatsan

Onko sinulla ujo kakka? Näin käyt vessassa jälkiä jättämättä

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta