Terveys

5 neuvoa, joilla saat ensi yönä hyvät unet

Julkaistu:

Karita Tykkää
Unen aikana keho palautuu päivän askareista, keho ja iho rakentuvat ja uusiutuvat, ajatukset ja alitajunta käy toimeen ja tiedostava mieli saa levätä.
Moni kuitenkin tinkii juuri unen määrästä, jos kiire painaa päälle. Se ei kannata, sillä liian vähäinen unen määrä aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Muun muassa keskittymiskyky ja tarkkaavaisuus huononevat merkittävästi ja tämä voi olla vaarallista esimerkiksi liikenteessä. Iho ja muu elimistö ei myöskään saa aikaa palautua ja rakentua, joten keho vanhenee ennenaikaisesti.

On sanomattakin selvää etteivät energiatasot ole korkealla, vaan olo on vetämätön ja mieliala maassa. Usein keho myös alkaa kaipaamaan enemmän suolaisia, makeita ja rasvaisia herkkuja. Tämä johtuu ruokahalua säätelevän kylläisyyshormoni leptiinin määrän laskusta, liian lyhyiden yöunien seurauksena. Myös kortisoli-stressihormonin tasot ovat korkealla, joka saattaa näkyä ylimääräisinä kiloina vyötärön alueella.


Tänään jaankin vinkkejä hyviin yöuniin.

1. Sammuta kaikki keinotekoista, sinistä valoa sisältävät laitteet – kuten televisio, puhelin, tabletti tai tietokone – noin tuntia ennen nukkumaan menoa, sillä keho tulkitsee valon päivänvaloksi ja melatoniini-hormonin tuotanto häiriintyy.

2. Mieli kannattaa rauhoittaa, eikä virittää sitä enää uusilla ärsykkeillä. Joskus ihana kirja rentouttaa ja auttaa nukahtamaan. Liian kirkas lukuvalo kannattaa kuitenkin unohtaa.

3. Olen myös huomannut, että illalla syödyt hitaat hiilihydraatit rauhoittavat kehoa, kun taas pelkkä proteiinipitoinen ruoka nostaa stressihormonien määrää ja saattaa jopa virkistää. Raskaat ruoat kannattaa muutenkin jättää aiempaan ajankohtaan, sillä ne stimuloivat ruoansulatusta ja häiritsevät yöunia.

4. Nuku aina ikkuna auki, mikäli mahdollista. Tai ainakin tuuleta huone kunnolla ennen nukkumaan menoa. Myös petivaatteet on hyvä vaihtaa riittävän usein ja pitää makuuhuone puhtaana. Makuuhuone kannattaa myös yöaikaan pitää pimeänä.

5. Kamomillateen ja kofeiinittoman teen nauttiminen jo itsessään rauhoittavaa.

Unentarve on yksilöllinen, mutta yleensä 7–8 tuntia on monelle riittävä määrä. Välillä tulee aikoja jolloin uni jää varmasti vajaaksi. Silloin kannattaa paikata tilanne heti kun mahdollista ja nukkua muutama yö tavallista enemmän.

Kun uni on riittävää ja liikutat kehoa säännöllisesti, on hyvä muistaa myös herkullinen, terveyttä tukeva ja ravintorikas ruoka. Siihen löytyy reseptejä muun muassa kirjoistani ja SuperLemon-blogistani.

Iloa ja energiaa syysviikkoon!