Laihat ”läskit” huolestuttavat lääkäreitä - vaarassa sairastua vakavasti - Terveys - Ilta-Sanomat

Laihat ”läskit” huolestuttavat lääkäreitä - vaarassa sairastua vakavasti

Lihavat laihat näyttävät päällisin puolin terveiltä, mutta ovatkin sisältä kuin pelkkää rasvaa.

29.9.2015 20:56

Lääkärien ja muiden terveyden ammattilaisten uusi huolenaihe muiden elintapasairauksien joukossa ovat laihat lihavat, eli hoikat, mutta rasvantäyteiset kehot.

Kehon paino ei välttämättä kerro terveydentilastamme tarpeeksi. Normaalipainoisen terveys voi olla huonompi kuin ylipainoisen, jos normaalipainoisen keho koostuu liialti rasvasta ja ylipainoisella on taas rutkasti lihasta.

Laihat lihavat ovat painoindeksillä mitattuna normaalipainoisia, mutta lihasmassaan verrattuna rasvaprosentti on merkittävästi koholla, naisilla yli 30 prosenttia ja miehillä 20 prosenttia.

– Laihojen kehojen rasvaisuus liittyy elintapoihin. Tupakointi, liikunta, alkoholin käyttö ja ruokailutottumukset ovat yhteydessä kehon koostumukseen. Elintapoja muuttamalla rasvaprosenttia voi pienentää, kertoo kansanterveystieteiden dosentti Marjaana Lahti-Koski Suomen Sydänliitosta.

Jokaisen laihan lihavan syyt kehon rasvaisuuteen ovat yksilölliset. Energiansaanti voi olla tasapainossa kulutuksen kanssa, jolloin ylipainoa ei pääse kertymään, mutta ravinnon laatu jää heikoksi tai liikunta on olematonta, jolloin rasvan määrä kehossa on koholla.

– Kehon lihasmassa ei pääse kehittymään, jos ihminen ei liiku ja käytä lihaksiaan. Lihasharjoittelu on olennainen osa kehon koostumusta muutettaessa. Lihaskuntoharjoittelu ei aina tarkoita kuntosalille menemistä, vaan jumppa tai kahvakuulaharjoittelu kotona voivat sopia jollekin paremmin.

Liikkumattomuus häiritsee myös aineenvaihduntaa. Laihoilla lihavilla erityisesti rasva- ja sokeriaineenvaihdunta ovat häiriintyneitä, ja heillä on kohonnut riski sairastua diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin.

– Erityisesti kohonnut diabeteksen riski on merkittävä.

Laihan lihavan vartalon voi saada myös puutteellisella ruokavaliolla, vaikka harrastaisikin liikuntaa. Tällöin energiansaanti koostuu liiaksi huonolaatuisista hiilihydraateista, kuten sokerisista juomista, leivonnaisista ja makeisista, huonolaatuisista rasvoista ja liian vähäisestä proteiinin saannista. Tällöin elimistö ei pysty rakentamaan koostumustaan optimaaliseksi ja lihasmassa jää pieneksi.

Rasvaprosenttia voi kuitenkin pienentää. Omalla kohdallaan on mietittävä millä elämän alueella on muutoksen tarvetta. Esimerkiksi aterioiden väliin jättäminen ja makean napostelu, liikkumattomuus, istumatyö ja tupakointi ovat keinoja kerryttää kehoon rasvaa.

Lahti-Koski ei heti passittaisi korkeaa rasvaprosenttia epäileviä normaalipainoisia kehon koostumusmittauksiin, vaan jokaisen kannattaisi pohtia kriittisesti omia elintapojaan, ja tehdä pikku hiljaa muutoksia ruokavalioon ja liikuntatottumuksiin.

– Ensimmäisenä, kun huoli herää, kannattaa miettiä omia elintapoja. Jokaisella on varmasti elämän osa-alueita, joilla voisi tehdä asiat pikkuisen paremmin. Terveet elämäntavat eivät ole haitaksi kenellekään.

Laihojen lihavien riskiryhmään kuuluvat erityisesti liikuntaa harrastamattomat ja istumatyötä tekevät henkilöt. Erityinen riskiryhmä ovat yli 50-vuotiaat naiset.

– Olennainen tekijä tässä ovat fyysisen aktiivisuuden vähäisyys. Jos sen taso on alhainen, lihasmassa jää pieneksi, energia-aineenvaihdunta ei ole tehokasta ja rasvaa varastoituu ylimäärin kehoon.

Ilmiöstä kertoi ensimmäisenä Yle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?