Korjaatko iltapäiväväsymystä kittaamalla kahvia? Ei kannattaisi, asiantuntija vääntää syyn rautalangasta - Terveys - Ilta-Sanomat

Korjaatko iltapäiväväsymystä kittaamalla kahvia? Ei kannattaisi, asiantuntija vääntää syyn rautalangasta

Iltapäivä olisi ihmiselle luontaista päiväuniaikaa, mutta siihen ei usein ole mahdollisuutta. Miten estää iltapäiväkooma?

Kahvittelua parempi idea olisi nauttia kevyt lounas ja juoda paljon vettä - ja nukkua yöt hyvin.­

3.9.2015 15:15

Monet yrittävät korjata tilannetta kaatamalla kahvia kupin jos toisenkin. Se voi kuitenkin pahentaa uniterapeutti Susan Pihlin mukaan väsymystä entisestään.

– Liiallinen kahvi voi väsyttää. Elimistö alkaa vaatia koko ajan lisää kahvia. Mitä enemmän juo, sitä alemmas vireystaso kuitenkin menee. Kahvi piristää hetkellisesti, mutta elimistö ei palaa enää yhtä virkeäksi.

Hän arvelee, että syy on kahvin nostattamissa stressihormonitasoissa, jotka eivät palaa enää piikin jälkeen ennalleen. Lisämunuaiset väsyvät eivätkä tuota enää hormoneja samalla tavalla.

– Kahvi ja sokeri auttavat muutamaksi tunniksi. Se on lainanottoa, joka ei kestä kauan. Sitä ei ole hyvä harrastaa jatkuvasti.

Parempi idea olisi nauttia kevyt lounas ja juoda paljon vettä – ja nukkua yöt hyvin. Nopeita hiilihydraatteja sisältävästä ruoasta kannattaa pysytellä kaukana.

– Lounaan sisältö on tärkeä. Jos syömisissä on pitkä väli ja syö nopeita hiilihydraatteja tai ahmii, se voi väsyttää, koska sokerit nousevat kerralla paljon.

Pihl suosittelee syömään aamupäivällä ennen lounasta välipalaksi hedelmän, jotta sokerit pysyisivät tasapainossa eikä valtava nälkä yllättäisi. Hitaat hiilihydraatit ja proteiinit lounaalla pitävät nälän loitolla pitkään, eivätkä aiheuta väsymystä.

Veden juominen pitää myös virkeänä, samoin liikkuminen työpäivän aikana.

–  Päätetyössä väsyy muutamassa tunnissa. Ei meitä ole luotu olemaan niin paikallaan.

Väsymys on luonnollista

Pihlin mukaan ihmisellä on luontainen väsymyspiikki iltapäivällä. Halusi tai ei, keho valmistautuu silloin lepoon.

– Se kuuluu biologiseen rytmiin. Sisäinen lämpötila putoaa väistämättömästi ja aivot väsähtävät.

Sama tapahtuu yöllä kello kahden ja neljän välillä.

– Päiväväsymystä voi yrittää kuitenkin välttää, hän lohduttaa.

Torku jos vain voit ja käytä liukumia

Paras vaihtoehto olisi, jos iltapäivällä pystyisi ottamaan vartin nokoset tai olemaan edes hetken silmät kiinni.

– Sen ei tarvitse olla edes nukkumista.

Kesken päivän pötköttely on kuitenkin monilla työpaikoilla mahdotonta.

Päivävirkeyden maksimoimiseksi Pihl kehottaa käyttämään hyväksi työpaikan työaikaliukumia reilusti sen mukaan, mikä omalle luontaiselle unirytmille on parasta. Aikuinenkin tarvitsee yleensä 7–8 tuntia unta yössä.

– Oma nukkumistarve ja -rytmi on hyvä tunnistaa. Iltaihminen ei pysty pakottamaan itseään aiemmin nukkumaan, koska uni ei tule.

Aamulla herätessä virkeystason pitäisi olla vähintään kohtalaista tasoa.

– Asteikolla yhdestä kymmeneen (jossa kymmenen on virkein) sen pitäisi olla kuudesta seitsemään.

Unenlaatusi ja mahdollinen unihäiriö on syytä selvittää, jos virkeystaso on aamulla alle viisi.

– Se on hyvä tarkistaa, jos on jatkuvasti voimakas päiväväsymys.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?