Syötkö oikeita ruokia? Nämä proteiinit laihduttavat - Terveys - Ilta-Sanomat

Syötkö oikeita ruokia? Nämä proteiinit laihduttavat

Kuvituskuva
Julkaistu: 17.4.2015 11:12

Toiset proteiinin lähteet laihduttavat, toiset lihottavat.

Nahattoman kanan, merenelävien, jugurtin ja pähkinöiden käyttö proteiinilähteinä laihduttaa pitkällä aikavälillä, kertoo tuore yhdysvaltalaistutkimus.

Sen sijaan punaisen ja prosessoidun lihan, kuten makkaroiden ja pekonin, syönti johtaa vuosien saatossa painon nousuun. Maitotuotteilla ei havaittu merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen.

– Tämä on tosi mielenkiintoinen tutkimus. Otos on iso ja tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, sanoo ravitsemusterapeutti ja tutkija Maria Lankinen Itä-Suomen yliopistosta.

Ravitsemustiede on todistanut jo useasti, että vähemmän nopeita hiilihydraatteja sisältävät ruokavaliot laihduttavat parhaiten.

Älä tuijota pelkkiä proteiineja

Nyt tutkijat halusivat selvittää, millainen ruokavalio estää painon nousun pitkällä aikavälillä. Tutkimusryhmä tarkkaili proteiinilähteiden vaikutusta painoon seurantatutkimuksella.

Pelkkiin proteiinilähteisiin tuijottaminen ei painonhallinnassa kuitenkaan auta, vaan huomioon on otettava myös hiilihydraatit.

Nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältävien tuotteiden, kuten vaalean leivän, leivonnaisten ja pastan, runsas syöminen nostatti painoa, vaikka muuten olisikin nauttinut laihduttavia proteiineja.

– Kokonaisuus ratkaisee. Proteiinia pitäisi olla tarpeeksi, ja proteiinin lähteiden tulisi olla laadukkaita. Ravintoaineet ovat kuitenkin yhteydessä toisiinsa, joten ei riitä, että proteiiniasiat ovat kunnossa, jos hiilihydraattiasiat ovat pielessä, sanoo Lankinen.

Tämä on varma konsti nostaa painoa

Lihottavien proteiinien syönti ja runsas hiilihydraattien saanti ovat varma konsti nostaa painoa. Tutkijat ehdottavat, että pysyäkseen hoikkana kannattaa syödä laihduttavia proteiineja ja laadukkaita hiilihydraatteja, kuten kasviksia.

Yllättäen tutkijat huomasivat, että esimerkiksi juuston syöminen oli yhteydessä painon laskuun, kun hiilihydraattien lähteet olivat laadukkaita, mutta jos hiilihydraattien laatu oli pielessä, juuston syöminen oli yhteydessä lihomiseen. Sama koski kananmunia.

Kuitenkin runsas rasvapitoisten maitotuotteiden ja runsas huonolaatuisten hiilihydraattien saanti johti painon nousuun.

Tutkimuksesta voi päätellä, että kestävästi kapeaa olemusta kaipaavien kannattaa syödä kohtuudella sekä laadukkaita proteiineja että laadukkaita hiilihydraatteja.

– Se tuli tutkimuksesta selväksi, että punainen ja prosessoitu liha ovat yhteydessä painon nousuun, söipä hyviä tai huonoja hiilihydraatteja, sanoo Lankinen.

Tuftsin yliopiston tutkijat perustavat tutkimuksensa kolmeen yhdysvaltalaiseen seurantatutkimukseen, joissa on seurattu 120 000 miestä ja naista yli 16 vuoden ajan.

Tuoreimmat osastosta