Terveys

Miksi keväällä väsyttää? Professori antaa kattavan selityksen

Julkaistu:

Väsymys
Vaalenevat illat ja niukat yöunet voivat kostautua.
Useimpien mielestä lisääntyvä valon määrä saa puntteihin vipinää. Mieli on positiivinen ja pieni flirttikin onnistuu kuin huomaamatta. Kaikilla on kevättä rinnassa. Silti toisia ahdistaa.

Syys- ja kaamosmasennus ovat tuttuja termejä Suomessa marraskuussa asuneille. Niin sanottu kevätväsymys – tai jopa kevätmasennus – on taas huomattavasti tuntemattomampi käsite.

– Kevätväsymys on fakta. Monet kertovat väsyvänsä kevään aikana. Ilmiö on olemassa, vaikka sen yleisyyttä ei tiedetä, koska siitä ei kysellä väestötutkimuksissa, THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo Ilta-Sanomille.

Kevätauringon pimeä puoli

Partonen tietää, mistä puhuu. Hän on johtanut vuodesta 2009 lähtien THL:n Mieliala, depressio ja itsetuhokäyttäytyminen -yksikköä.

Hän tuntee valon vaikutuksen rakastumiseen, mutta myös kevätauringon pilvisemmän puolen.

Valo virkistää ja viekoittelee valvomaan. Tämä kostautuu kevätväsyneiden aamukahvipöydissä.

– Valolla on välitön virkistävä vaikutus. Valoisa aika pitenee, ja nimenomaan illan tunteihin tulee lisää valoista aikaa. Silloin ollaan pidempään ulkona, se taas virkistää ja tämä lykkää nukkumaanmenoa. Aamuherätys on kuitenkin samaan aikaan. Uni jää niukaksi ja usein katkonaiseksi, eikä virkistä tarpeeksi, Partonen kertaa keväisen väsymyksen kierrettä.

Silmän kautta tuleva valo liian voimakasta

Monta astetta vakavammaksi kevätväsymys muuttuu, kun ihminen kokee masentuvansa keväisin.

– Kevätmasennus ei koske kaamosmasentuneita, joita on joka kymmenes masentuneesta. Kaamosmasentuneiden oireet lievenevät kesää kohti mennessä, psykiatri muistuttaa.

– Osalle masentuneista silmän kautta tuleva valo on liian voimakasta. Se voi aiheuttaa kipua, levottomuutta ja rauhattomuutta. Unettomuusoireet pahentavat masennuksen tunnetta.

Partonen kehottaakin kaikkia kevätmasentuneita huolehtimaan nukkumisestaan.

– Unesta on pidettävä kiinni. Nukkumisen aikatauluun ja riittävän pitkään uneen tulee kiinnittää huomiota. Unen määrä on tietysti kiinni ihmisestä, mutta aikuisen pitäisi nukkua 6–9 tuntia yössä.

Tarkkana masennuksen hoidossa

Pelkkä unikoulu ei riitä, mikäli masennus kevään myötä syvenee. Lääkärissä käyntiä ei kannata unohtaa.

– Masennuksen kanssa tulee olla tarkkana. Pitää osata hakea hoitoa. Jos on jo hoidossa ja oireita alkaa ilmetä, lääkäriin kannattaa ottaa silloinkin yhteys ja sopia seurannan tiivistämisestä.

Ota kantaa

Väsyttääkö valon lisääntyminen?

Kyllä 56% Ei 44%
Ääniä yhteensä 5302

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt