Terveys

Yle: Runsas D-vitamiini kostautui porilaistytölle ikävästi - tämän verran hän otti

Julkaistu:

D-vitamiinia saatetaan nappailla suuriakin määriä sen hyötyjen toivossa. Porilaistytölle se ei sopinut, kertoo Yle.
Tytölle koitui runsaasta D-vitamiinin käytöstä hyötyjen sijaan jatkuvaa päänsärkyä, väsymystä ja olo tuntui jatkuvasti flunssaiselle. Hän hakeutui lääkäriin, jonka mukaan oireiden taustalla oli liian suuri annos D-vitamiinia. Hän käytti Ylen mukaan vitamiinilisää 75 mikrogrammaa päivässä, kun vielä 100 mikrogramman käyttämisen pitäisi olla hänen iässään turvallista.

– Alle 1-vuotiaille turvallisen saannin rajan sanotaan olevan 25 mikrogrammaa, 11-vuotiaaseen asti saisi käyttää 50 mikrogrammaa ja sitä vanhemmille 100 mikrogramman käyttämisen pitäisi olla turvallista. Näitä rajoja ei tulisi ylittää ilman lääkärin määräystä, Porin yliopiston apteekin asiakaspalvelupäällikkö Marika Osara kertaa Ylelle.

Liian runsas käyttö voi aiheuttaa myös pahoinvointia, ruoansulatuskanavan oireita ja pahimmillaan munuaiset voivat vaurioitua.

D-vitamiini on rasvaliukoista ja kertyy elimistöön nopeasti. Ylen mukaan sitä ei voi kuitenkaan saada ruoasta liikaa. Suositusmäärä on 7,5-20 mikrogrammaa päivässä.

Oletko saanut oireita liiallisesta D-vitamiinivalmisteiden käytöstä? Kommentoi alla.

Ota kantaa

Syötkö D-vitamiinia?

Kyllä 60% Ei 40%
Ääniä yhteensä 34362

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt