Ethän luule kaikkea stressiä huonoksi? Näitä hyviä puolia sillä on - Terveys - Ilta-Sanomat

Ethän luule kaikkea stressiä huonoksi? Näitä hyviä puolia sillä on

Stressi on terveydelle vaarallista, jos palautumiseen ei ole aikaa. Mutta se voi olla myös hyvä asia.

Positiivisen stressin vallassa elimistön fyysinen tila on samanlainen kuin negatiivisessa stressissäkin.

1.2.2015 8:35

Työvuoret kasaantuvat ja uhkaavat kaatua päälle, yöunet karkailevat. Vaikka tekee kaikkensa, tuntuu, ettei mikään riitä.

Lääketieteen termeillä stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ylittyvät. Stressin takana eivät kuitenkaan aina ole negatiiviset asiat, vaan myös myönteiset elämänmuutokset aiheuttavat usein jonkinasteisen stressireaktion.

Stressi on jopa normaalia, välttämätöntä ja hyödyllistä. Ajoittainen stressi on omiaan parantamaan suorituskykyä. Tarpeellisinta stressi on silloin, kun joudumme selviytymään eteen tulevista odottamattomista tilanteista ja uusista haasteista. Tällaista suorituskykyä parantavaa ja mielihyvää tuottavaa stressiä kutsutaan eustressiksi. Se innostaa ja motivoi toimimaan.

– Positiivinen stressi eroaa negatiivisesta sen tuoman kokemuksen ja tunteen osalta. Oleellista on hyvällä mielellä ja innostuneena asioiden tekeminen, energisyyden ja aikaansaamisen tunne, joka usein johtaa myös hyviin tuloksiin, VTT:n ja Tampereen yliopiston yhteistä Eustress-tutkimushanketta vetävä projektipäällikkö Päivi Heikkilä kertoo.

Positiivisen stressin vallassa elimistön fyysinen tila on samanlainen kuin negatiivisessa stressissäkin. Positiivisen stressin kokemuksessa on keskeistä yksilön fyysiselle tilalleen antama tulkinta.

– Tämän vuoksi myös positiivisesta stressistä täytyy palautua, koska tila on elimistölle pidempiaikaisesti koettuna yhtä kuluttava kuin negatiivinen stressi. Kokemus voi siis innostumisen vuoksi olla myös salakavala, jolloin palautumisen tarvetta ei välttämättä huomaa – ainakaan ajoissa, Heikkilä varoittaa.

On myös syytä muistaa, että positiivinen stressi voi muuttua negatiiviseksi, jos tahti on liian kova eikä palautuminen ole riittävää.

– Oman stressitilan tunnistaminen – eli itsesäätely ja -tuntemus – on tärkeää, jotta vältyttäisiin uupumiselta tai muilta stressin kielteisiltä seurauksilta.

Hyvän stressin tunnusmerkkejä:

1. Saa sinut toimimaan tehokkaasti.

2. Tunnet imua työhön ja luovuutta.

3. Työpäivän päätteeksi olo on väsynyt, mutta onnellinen.

4. Itsetunto kohoaa onnistumisen kokemuksista.

Huonon stressin tunnusmerkkejä:

1. Fyysisiä oireita muun muassa päänsärky, sydämen tykytys, vatsavaivat, selkäkivut ja liikahikoilu.

2. Psyykkisiä oireita muun muassa ärtyneisyys, ahdistus, unettomuus, masennus, päihteiden käyttö ja työuupumus.

3. Korkeat tulehdusarvot.

4. Verenpaineen nousu.

Muut lähteet: Ilkka Vartiovaara, YTHS: tietopankki, Duodecimin terveyskirjasto, Käypähoito-suositukset, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?