Haluatko pikaisesti mielenrauhaa? Jo kolmen minuutin rentoutus auttaa

Julkaistu:

Rentoutus
Nykyään kaikki puhuvat mindfulnessmenetelmästä, jonka pitäisi vähentää stressiä ja kiireen tunnetta. Miten tämä pikameditaatio oikein toimii? IS testasi.
 
Tässä hetkessä, tämä keho. Voit ehkä kokea ystävällisyyttä itseäsi ja kehoasi kohtaan muistaen, että hengitys on aina läsnä ankkurina ja turvasatamana.

Kuuntelen rauhallista puhetta kuulokkeista. Tämä on sitten sitä mindfulnessia, ajattelen. Tuntuu, että nykyään yksi jos toinen kertoo harjoittavansa kyseistä meditaatiomenetelmää. Työpaikoilla vierailee mindfulness-kouluttajia, kotona ja jumppasaleilla meditoidaan ja viikonloppuisin stressaantuneet kaupunkilaiset lähtevät retriiteille hiljentymään. Ihmisten kiinnostus olla hetkessä tietoisesti läsnä on noussut. Mitä tämä mindfulness oikeasti on ja miksi se on niin suosittua?

Center for Mindfulness Finland Oy:n perustanut MBSR -kouluttaja Leena Pennanen on suomentanut mindfulness-menetelmän hyväksyväksi, tietoiseksi läsnäoloksi.

- Ihminen on tässä hetkessä kaikilla aisteillaan. Ihminen tiedostaa, jos häntä paleltaa tai on nälkä. Jos ihminen kokee tietyn hetken epämiellyttäväksi, mindfulnessin avulla hän oppii hyväksymään sen hetken ja uskaltaa olla siinä. Pysähtymisen kautta avautuu uusi maailma, Leena Pennanen kuvailee.

Buddhalaiseen filosofiaan pohjautuvan mindfulnessin eli MBSR-meditaatiomenetelmän on kehittänyt Massachuttesin yliopistossa työskennellyt lääketieteen emeritusprofessori Jon Kabat-Zinn jo vuonna 1979. Hän kehitti mietiskelyä ja joogaharjoituksia sisältävän menetelmän käytettäväksi sairaalaympäristössä kroonisesti sairaiden potilaiden hoitoon. Sen tarkoituksena oli auttaa erilaisista kivuista kärsiviä keskittymisen kautta kohentamaan omaa oloaan. Menetelmän avulla potilas saattoi löytää uudenlaisen suhtautumisen omiin tuntemuksiinsa ja kipuihinsa.

Vaikka perusajatuksia on lainattu buddhalaisuudesta, menetelmä ei ole uskonnollinen, eikä sen tarkoituksena ole tyhjentää mieltä. Päinvastoin. Tarkoituksena on aistia ja havainnoida tietoisesti.



Pennasen mukaan harjoittamalla säännöllisesti mindfulnessia ihmisestä tulee empaattisempi, ystävällisempi ja hän oppii nauttimaan elämästään.

- Arjessamme me jatkuvasti analysoimme, arvioimme ja ajattelemme. Elämme automaatiolla ja turrumme. Se kuumentaa aivojamme aika voimakkaasti. Kun alamme aistia kehoamme, avaudumme sille, miltä kehossa tuntuu ja arvostamme sitä, mitä tapahtuu, pääsemme tasapainoon, Pennanen kertoo.

Mindfulnessin suosiota osaksi selittänee nykyteknologian aiheuttama kiireen tunne.

- Luulemme, että meidän pitäisi olla koko ajan tavoitettavissa. Se aiheuttaa kiireen. Työmaailmassa kaivataan yhä nopeampaa tempoa ilman, että meillä on kykyä vastata vaatimukseen. Töitä ei voi tehdä vuorokauden ympäri, se ei ole tervettä. Mindfulness on vastalääke siihen. Tarvitsemme lepoa, aikaa hengittää ja palautua.

Pennasen mielestä mindfulness voikin auttaa kaikkia, joilla arki on kiireistä oravanpyörässä kipitystä.

- Elämä on suorittamista, ilo katoaa elämästä ja kiire syö sinut. Silloin mindfulness-harjoitteet voivat opettaa hyppäämään pois siitä pyörästä, Pennanen miettii.

Mindfulnessia säännöllisesti harjoittaneet ovat sanoneet Pennaselle, ettei menetelmä ole heidän elämäänsä muuttanut. Kaikki jatkuu kuten ennenkin, mutta he ovat saaneet opit parempaan arjenhallintaan. He eivät kuulemma koe olevansa enää niin stressaantuneita ja osaavat nauttia paremmin elämäntilanteestaan.

Pennanen itse löysi hyväksyvän, tietoisen läsnäolon omien vaikeuksiensa kautta. Silloin joogaopettajaksi kouluttautunut nainen koki, ettei jooga pelkästään auttanut epämukavaan oloon.

- Ei ihminen ryhdy harjoittamaan tätä, ellei jostain kenkä purista.

Pennasen mukaan toimiakseen mindfulness vaatii säännöllisyyttä. Jo lyhyet, viiden minuutin harjoitukset päivittäin ovat hyvä ponnahduslauta hyväksyvän, tietoisen läsnäolon maailmaan. Pennanen ohjeistaa, että harjoitukset voi aloittaa niinkin arkisella toiminnalla kuin syömällä hedelmän. Sen sijaan, että selailisi samalla kännykkää tai sanomalehteä, alkaa aistia. Miltä hedelmänsyönti kuulostaa? Miltä hedelmä maistuu? Kun kävelet kahvitauolle töissä, aisti, miten nostat ja lasket jalkojasi.

Arkiset askareet voi tehdä automaatiolla ollen samalla muissa maailmoissa tai kääntää huomion siihen, mitä kehossa tapahtuu.
Silloin avautuu maailma, joka on yhdellä kertaa tavallinen, mutta toisaalta räjäyttävä. Kaikki tavallinen muuttuu epätavalliseksi.
Lisäksi voi harjoitella mindfulness-kouluttajien ohjatuilla tallenteilla niin kuin minä teen nyt. Jatkan harjoitusta kuunnellen lempeää naisääntä kuulokkeista.

Riippumatta siitä, missä olet, voit palata arjen kiireisissä hetkissä takaisin hengitykseen ja hengitellä muutaman hengenvedon ajan.


 
IS testasi: "Senkö pitäisi minut muka kesken työpäivän kiireen rauhoittaa?"


Mikä: Mindfulness App – Leena Pennanen.
Mitä maksaa: 1,79 euroa. Ladattavissa iPhoneen, iPadiin ja Android-puhelimeen.
Mitä lupaa: ”Voit vähentää stressiä, lisätä iloa elämässäsi ja edistää hyvinvointiasi. Applikaatio on helppokäyttöinen ja sopii niin vasta-alkajille kuin kokeneillekin harjoittajille. Applikaatiossa on erimittaisia harjoitteita.”

Kokemukseni:
Kolmen minuutin meditaatio. Senkö pitäisi minut muka kesken työpäivän kiireen rauhoittaa? Käyn kokouspöydän ääreen istumaan, skeptisesti suhtautuen painan playtä ja suljen silmäni.

Olen aiemmin joogannut ja harjoittanut kehomeditaatiota. Tiedän, miten hyvin pysähtyminen, rauhoittuminen ja kehon kuunteleminen saavat pään ja kehon voimaan. Silti tällainen pikameditaatio epäilyttää.

Äänitteellä kongi kumahtaa, ja lempeä naisääni pyytää minua hengittämään, aistimaan kehoani ja oloani.  Kyllä, lapaa pakottaa, takapuoli on puutunut, varpaan rakkula hiertää. Ajatukset karkailevat työhön. Mutta se ei naisäänen mukaan haittaa. Ajatukset tulevat kyllä takaisin.

Ja niin ne tulevatkin. Nyt ne keskittyvät hengittämään syvään. Jatkan aistimista. Kehoni tuntuu rentoutuvan hetki hetkeltä enemmän. Alan päästä samaan tilaan kuin joogatunnilla. Olen hieman levollisempi enkä kiinnitä enää niin kovasti huomiota kehoni kolotuksiin. Kongi kumahtaa uudelleen, lyhyt harjoitus on päättynyt.

Höh, olipa lyhyt. Painan seuraavaa, viiden minuutin mittaista harjoitusta. Tähänhän taitaa jäädä koukkuun.

Kokeile myös näitä applikaatioita:
 
  • Mika Rantakeisu: Mindfulness ja Mindfulness 2 (ilmaisia, suomenkielisiä)
  • Mindfulness Daily (ilmainen, englanninkielinen)
  • The Mindfulness App II (1,79 euroa, englanninkielinen)
  • Saake Buwalda: Mindfulness App (4,49 euroa, englanninkielinen)
  • Jon Kabat-Zinn: Mindfulness for Beginners (8,99 euroa, englanninkielinen)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt