Unilääketieteen asiantuntija: Vuorotyö ei sovi kenellekään - "koettelee aina elimistöä"

Lääkäri-sairaanhoitajapari kertoi aiemmin IS:lle arjesta univajeen ja rytminmuutosten kanssa. Unilääketieteen asiantuntija paljastaa, miten vakavasti vuorotyö vaikuttaa elimistöön.

Vuorotyössa on tärkeää nukkua aina kun voi. Kuvituskuvan nukkuja ei liity artikkeliin.

29.4.2014 11:18

Unilääketieteen asiantuntija, dosentti Henri Tuomilehto sanoo suoraan, ettei vuorotyö sovi kenellekään. Sillä on terveysriskejä, kuten kakkostyypin diabetes, ylipaino, hormonaaliset muutokset, sokeriaineenvaihdunnan häiriöt sekä sydän- ja verisuonitaudit. Yö on evoluution valossakin levon aikaa, jolloin silmät alkavat painua kiinni.

- Voi sanoa, että erityisen huonosti yötyö sopii aamuvirkuille ja parhaiten iltavirkuille, mutta se koettelee aina elimistöä, Uniklinikka Oivaunessa työskentelevä Tuomilehto toteaa.

Tuomilehto vakuuttaa, että itsestään huolehtiva ihminen voi hyvinkin tehdä vuorotyötä nuoruudesta eläkeikään. Yökukkuja joutuu kuitenkin taistelemaan välttääkseen roskaruoka-ansat.

- Tutkimuksissa on näytetty vankasti toteen, että univaje vaikuttaa ruokavaliokäyttäytymiseen. Voi sanoa, että se muistuttaa krapulaa; ihminen kaipaa hiilihydraattipitoista ruokaa ja hyljeksii salaattia, Tuomilehto sanoo. Näin selviät vuorotyöstä

1. Säilytä päivärytmi, nuku minkä voit.

2. Muista säännöllinen rytmi myös vapaa-ajalla. Noudata samanlaisia rutiineita, joita lapsille opetetaan. Ongelmien ennaltaehkäisy perusarjessa on parasta hoitoa.

3. Monipuolinen ruokavalio ja liikunta auttavat unta tulemaan.

– Päivällä kannattaa syödä kevyesti, jotta vireystila pysyy korkealla. Yli tunnin päiväunia kannattaa yleensä välttää, sillä ne voivat laskea unipainetta.

4. Nuku, minkä voit. Kahdeksan tunnin yhtäjaksoinen uni ei ehkä toteudu keskellä päivää. Monilla toimii esimerkiksi se, että nukkuu aamupäivästä viisi–kuusi tuntia, käy harrastamassa kevyttä liikuntaa ja ottaa vielä nokoset ennen seuraavaa yövuoroa. 

– Yövuorojaksosta kyllä selviää, kun sen jälkeen pääsee palaamaan normaalirytmiin. Ei kannata pakonomaisesti miettiä, miten paljon univajetta yötöiden aikana kertyy, Henri Tuomilehto sanoo.

– Ihminen kestää yllättävän hyvin satunnaista univajetta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?