Käveletkö väärin? Katso kolme tapaa videolta – vain yksi on oikein

rac

Julkaistu:

Kävele oikein
Kävelyn luulisi luonnistuvan helposti, siitä huolimatta moni kävelee väärin.

Nivelrikko uhkaa, jos polvi on liian koukussa tai liian suorana.

Missä asennossa on polvesi, kun kävelet? Kysymys ei ole turha, sillä maahan varaavan polven väärä asento lisää riskiä sairastua nivelrikkoon.

Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitoksen tuore tutkimus paljastaa, että ihmisten kävelytyyleissä on suuria yksilöllisiä eroja. Niinpä myös polveen kohdistuva kuormitus vaihtelee suuresti.

Jos polven kulma on liian suuri tai polvi on astuttaessa liian suora, polveen kohdistuva kuormitus kasvaa huomattavasti. Tällä kuormituksella on tutkimuksen mukaan yhteys nivelrikon syntyyn.

- Nivelrikosta kärsii jo nyt noin puoli miljoonaa suomalaista, ja määrä tulee kasvamaan, sillä väestön ikääntyminen ja ylipainoisuus ovat selvässä kasvussa, biomekaniikan tutkija Juha-Pekka Kulmala sanoo.

Virheellisten liikeratojen korjaaminen esimerkiksi jalkineiden tai kävelytekniikan muutoksilla voisi pienentää nivelrikon riskejä, uskoo Kulmala. Jos polven koukistuskulma on liian suuri, kävely on etureisipainotteista. Suoralla polvella astuvalla töitä tekee takareisi.
 

- Tekniikan muuttaminen voi olla tosi hankalaa, sillä kävely tulee selkäytimestä. Uuden tekniikan oppiminen vaatii tietoista työtä, mutta muutos voi olla hyödyksi.

Polven asennon vaikutus kuormitukseen on aina yksilöllistä. Myös jalkineella on merkitystä.

Nivelrikon riskin toteaminen onkin hankalaa.

- Kokenut fysioterapeutti voi tehdä oikeansuuntaisen arvion silmämääräisesti, mutta kuormituksen suuruuteen silmällä ei pääse kiinni, Kulmala korostaa.

Tutkimustietoa ollaan kuitenkin hyödyntämässä. Kyse on Tekesin hankkeesta, joka tukee tutkimustiedon kehittämistä liiketoiminnaksi.

- Pilottiversio tulee syksyllä. Uskon, että jo vuoden päästä meillä kuormitusta mittaava asiakaspalveluversio. Samalla laitteella voidaan mitata myös muiden nivelten kuormitusta eri jalkineilla niin kävellessä kuin juostessakin.

Juostessa nivelten kuormitus on suurinta, mutta väestön terveyden kannalta tärkeämpää on päästä kiinni kävelijöiden isoon massaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt