Terveys

Tiesitkö? Yllättävä juoma palauttaa parhaiten urheilusuorituksen jälkeen

Julkaistu:

Tuore tutkimus
Treenin jälkeiseen palautumiseen ei tutkimuksen mukaan tarvita erityisiä palautumisjuomia.
Vastikään ilmestyneessä Gretchen Reynoldsin kirjoittamassa Kuntoilu 2.0 -kirjassa (Atena Kustannus, 2014) käsitellään uusimpia urheilututkimuksia, kumotaan vanhentunteita treenikäsityksiä ja kerrotaa, miten kunnon saa kohoamaan parhaiten. 

Urheiluravitsemuksen saralla kirja kehottaa treenaajia syömään tavallista ruokaa. Mikäli harjoittelee yli tunnin päivässä, kannattaa syödä melko paljon hiilihydraatteja.

Jopa vähintään 60 prosenttia päivän kaloreista tulisi tällöin tulla hiilihydraateista, vaikka suositeltu päivittäinen osuus onkin vain 55 prosenttia.


Erilaisten palautumis- ja proteiinijuomien nimeen vannoville Reynoldsin kirja tarjoaa uutta tietoa. Kirjan mukaan uusimmat tutkimukset ovat nimittäin osoittaneet, että paras palautumisjuoma on vähärasvainen maitokaakao.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Maitokaakaossa on ihanteellinen määrä hiilihydraatteja ja proteiinia. Ne auttavat korvaamaan urheilusuorituksen aikana menetettyä energiaa.


Tulosta tukee kokeilu, jossa urheilijat testasivat maitokaakaon juomista treenin jälkeen. Kaakaota palautumisjuomana käyttäneet palautuivat treenistä paremmin kuin sokerisia urheilujuomia tai vettä juoneet.

Lisäksi maitokaakaota juoneiden lihakset kehittyivät parhaiten, tulivat kestävimmiksi ja polttivat eniten rasvaa.

Mitä palauttavaa juomaa nautit urheilun jälkeen? Uskotko kaakaon toimivan?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt