Osaatko venytellä oikein? Näillä tempuilla paikat avautuvat yllättävän helposti - Terveys - Ilta-Sanomat

Osaatko venytellä oikein? Näillä tempuilla paikat avautuvat yllättävän helposti

Näin aukaiset nämä paikat yllättävän helposti ja ilman tunnin tuskaisia venyttelysessioita.

13.12.2013 7:07

Me SuomiMiehet emme yleensä ole notkeita kuin pajunvitsa. Erittäin kireydelle taipuvaisia paikkoja ovat esimerkiksi pohkeet, takareidet ja lonkankoukistajat.

Niiden heikko liikkuvuus aiheuttaa monille meistä kiputiloja polviin, selkään ja vaikkapa akillesjänteen seutuun.  Pumppaavilla venytyksillä paikat auki

Pumppaavat, erittäin lyhytkestoiset venytykset tekevät ihmeitä liikkuvuudelle. Kireisiin takareisiin saattaa tulla eteentaivutuksella mitattuna jopa kymmenen senttimetriä lisää liikkuvuutta yhden venytyssarjan jälkeen.

Näissä venytyksissä lihas viedään vain hetkeksi lähelle ääriasentoa ja palautetaan takaisin ennen kuin lihas alkaa nikotella vastaan – se nimittäin ei halua useiden suojamekanismien takia lähtökohtaisesti venyä. Erityisesti silloin, kun se on todella jumissa. Kolme liikettä kireille paikoille

Mennäänpä sitten pidemmittä puheitta itse venytyksiin, joilla SuomiMies avaa kireät paikat parissa minuutissa kotona tai vaikkapa kahvitauolla.

Nämä venytykset kannattaa tehdä peräkkäin kiertotreeninä. 2–3 kierrosta päivittäin avaa paikat nopeasti. Sen jälkeen lihakset ottavat paremmin vastaan pitkiäkin venytyksiä, jos niitä haluaa tehdä.

Pumppaava pohjevenytys

Asetu nojaan seinää vasten ja vie oikea jalka taakse. Laske painoa ja vie kantapäätä taaksepäin, kunnes tunnet pienen venytyksen pohkeessa. Pidä venytys lyhyenä, 0,5–1 sekuntia, ja nosta sitten itsesi ylös pitkälti oikean jalan pohjetta käyttäen. Palaa takaisin venytysasentoon.

Nyt lihas supistuu ja venyy vuorotellen. Tee yhteensä kahdeksan toistoa molemmilla jaloilla. Yleensä pohkeen liikkuvuus tuntuu lisääntyvän toisto toistolta.

Pumppaava takareisivenytys

Asetu selällesi maahan ja ota kiinni vasemman jalan takareidestä. Suorista jalka ja vie samalla sitä itseesi päin käsien avulla. Kun tunnet pienen venytyksen, rentouta jalka ja koukista polvi takaisin lähtöasentoon.

Tee jälleen kahdeksan toistoa per puoli. Voit kokeilla eteentaivutusta ennen ja jälkeen sarjan. Jos takareitesi ovat kunnon tönkköjumissa, pumppaus voi lisätä liikerataa jopa kymmenen senttimetriä.

Pumppaava lonkankoukistajien venytys

Vie oikea jalka taakse ja ota kädellä tukea jostain pinnasta. Nosta oikea käsi kaaressa yli vartalon ja tuo samalla lonkkaa eteenpäin.

Kun tunnet pienen venytyksen lonkan etuosassa, palaa takaisin lähtöasentoon. Tee kahdeksan toistoa molemmille puolille.

Lisää SuomiMiehen treenivinkkejä osoitteessa www.suomimies.fi ja Facebookissa.

Kuvat: KKI-ohjelma/Jiri Halttunen

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?