Tajuton voimatreeni: Kaksi liikettä parantaa tasapainoa

Tasapaino on parhaimmillaan nuorilla, eikä se keski-ikäisilläkään vielä pahemmin reistaile, ellei fyysinen aktiivisuus rajoitu jääkapin ja sohvan välin taittamiseen. Katso ohjeet tasapainon kehittämiseen.

8.9.2013 9:23

Iän karttuessa tasapaino alkaa heikentyä, ja sillä on yhteyttä myös yleistyviin kaatumisiin – SuomiMies menee siis helpommin ”katolleen”. Ellei sitten tasapainoa pidetä yllä ja kehitetä.

Hyviä syitä treenata tasapainoa

  • Vältät kaatumisia, niin töissä kuin vapaa-ajalla.

  • Selviät helpommin arkiaskareista, ”könyäminen” vähenee.

  • Tulet paremmin tietoiseksi kropan painopisteestä. Silloin esimerkiksi selkä- ja nivelkivut saattavat helpottaa – erityisesti, jos yhdistät harjoittelun tukilihas- ja liikkuvuustreeniin.

  • Tasapainotreeni saattaa tuoda tehoa liikuntasuorituksiin, vähentää vammoja ja tehostaa esimerkiksi voimatreenissä kehittymistä, koska lihaksia ohjaavan hermoston toimintakyky, viestinvälitys ja koordinaatio paranee.

Tasapaino kuntoon – näin se käy

Konstailematon voimatreeni: Tämä on meille SuomiMiehille usein mieluisa tapa kohentaa tasapainoa. Nyt ei edes tarvita mitään kikkailuliikkeitä, vaan raaka vääntäminen vaikkapa jalkaprässissä parantaa lihasten voimatasoa. Heikko tasapaino on nimittäin yhdistettävissä huonoon lihasvoimaan.

Liikehallintaa parantava liikunta: Sulkapallo, tennis, salibandy – esimerkiksi näissä lajeissa juostaan, vaihdetaan suuntaa, kurotetaan ja tehdään muita liikemalleja, jotka vaativat kehon painopisteen kontrollointia. Nämä vievät hommaa asteen toiminnallisempaan suuntaan.

Tasapainotreenit: Tasapainoa voi harjoitella erillisillä harjoitteilla, joissa voi käyttää yhtä raajaa tukena tai vaikeuttaa liikkeitä vaikkapa epätasaista tai pehmeää alustaa käyttämällä.

Nämä harjoitteet ovat näppäriä, jos edellisen kohdan ”toiminnallinen” tasapainotreeni ei kiinnosta tai ole mahdollista vaikkapa nivelkipujen takia. Saapa näistä saada pienen lisähyödyn, vaikka treeni olisi muutenkin monipuolista.

Lisäksi useimpien mielestä tällainen pieni kikkailu on mukavaa. Kokeile näitä, niin tiedät!

1.    Kurotus yhden jalan varassa

Aseta jokin maali maahan tai noin 30 sentin korkeuteen, jos tasapainosi ja liikkuvuutesi ei vielä riitä maahan asti kurottamiseen. Nappaa kiinni oikeasta jalasta oikealla kädellä, kallista kroppaa eteenpäin ja kosketa vasurilla kohdetta.

Palaa kontrollissa takaisin ja toista liike 6 kertaa molemmilla jaloilla. Saat lisää haastetta madaltamalla kohdetta. Toinen tapa lisätä haastetta on napata ensin kengät jalasta, sitten voit seisoa pehmeän maton tai jopa tasapainotyynyt päällä. Haasteet eivät lopu äkkiä kesken.

2.    Tasapainoilu pallolla

Aseta jumppapallo jonkin tukevan pinnan viereen. Pidä tuesta kiinni ja asetu pallon päälle hajareisin. Pyri irrottamaan ote ja pysymään pallon päällä. Tuki kannattaa ensin pitää mukana, sillä tässä on tarkoitus kehittää tasapainoa, ei katkoa luita!

Kun homma sujuu kuin vettä vaan, voit tehdä liikkeitä käsilläsi. Sitten sulkea silmät, sillä jopa 70 prosenttia aisti-informaatiosta tulee kroppaan silmien kautta. Nyt joudut luottamaan enemmän kropan tasapainoa kontrolloivien elinten antamaan informaatioon, ja tasapaino kehittyy!

3.    Mene metsään!

Metsässä kulkeminen on mitä parasta, luontaista tasapainotreeniä. Metsästyskausi on alkutekijöissä. Silloin monelle SuomiMiehelle tulee automaattisesti roppakaupalla tasapainotreeniä. Pyssyt piilossa pitävät voivat mennä metsään bongaamaan tirpposia tai hurmaamaan sellaista uskomattomilla erämiestaidoillaan.

SuomiMies seikkailee -kampanjalla kannustetaan suomalaisia miehiä terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan pariin.

Lisää SuomiMiehen treenivinkkejä www.suomimies.fi ja Facebookissa www.facebook.com/suomimies.seikkailee.

Kuvat: KKI-ohjelma/Mikko Käkelä

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?